Most - Švestková dráha je nejen odborníky, ale také laickou veřejností označována za jednu z nejkrásnějších regionálních tratí v České republice. Už od roku 1895 se vine malebnou krajinou Českého středohoří kolem zřícenin hradů Košťálov, Oltářík (Hrádek), hradu a zámku Skalka a dalších kouzelných míst, která stojí za návštěvu.
Letos odstartovala třetí sezóna provozu Švestkové dráhy, kterou vlastní a provozuje AŽD Praha. Provoz této trati bude probíhá až do 27. října 2019 vždy o víkendech a státních svátcích. Na spoje budou nasazovány motorové vozy řady 810 a dva přívěsné vozy řady 010 v barvách AŽD Praha a také historický motorový vůz řady 820.
Jízdní řád turistické železniční linky si můžete stáhnout zde.
Rok 2019 je pro Švestkovou dráhu přelomový především tím, že si Ústecký kraj u společnosti AŽD Praha objednal od prosince pravidelný každodenní provoz vlaků, a to mezi Mostem, Lovosicemi a Litoměřicemi horním nádražím. Smlouva byla podepsána na dobu 10 let za cenu 108,50 Kč/km. „Z přístupu Ústeckého kraje máme velkou radost, která se mísí s řádnou porcí odpovědnosti. Každodenní provoz vlaků se totiž vrátí na tuto regionální trať po dvanácti letech a společnost AŽD Praha chce dokázat, že lokálky jsou důležitou součástí české železniční sítě,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
Budoucnost trati
Dopravu na vzkříšené trati budou zajišťovat modernizované nízkopodlažní motorové jednotky RegioSprinter, jejichž lak bude vyveden do typicky zelených barev Ústeckého kraje. Vlaky pojedou z Mostu do Lovosic každé dvě hodiny, mezi Třebívlicemi a Litoměřicemi pak bude provoz posílen na hodinový interval. Ve vlacích bude platit tarif Dopravy Ústeckého kraje, kde jsou pro každého cestujícího na území Ústeckého kraje možné přestupy s jedinou jízdenkou mezi všemi vlaky, autobusy a téměř všemi MHD v kraji. Jízdenky bude možné zakoupit přímo ve vlaku, samozřejmě také na celém území kraje na všech prodejních místech a ve všech autobusech Dopravy Ústeckého kraje.
Každodenní provoz vlaků na trati Most – Lovosice byl ukončen v roce 2007 z důvodu nízkého využití cestujícími, pomalé jízdy a nízké dopravní atraktivity. Vše se změnilo v roce 2016, kdy trať koupila společnost AŽD Praha, která začala masivně investovat do oprav jak železničního spodku, tak i svršku včetně sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
„Protože jsme soukromá společnost, od začátku jsme měli podnikatelský plán vytvořit ze Švestkové dráhy zkušební polygon, kde by se testovaly naše stávající, ale také zcela nové technologie. To ale znamenalo trať podstatně vylepšit. Pak už byl jen krůček od nápadu vrátit sem každodenní dopravu, ovšem v parametrech moderní regionální dráhy 21. století. A tak dnes na Švestkové dráze najdete stejné technologie, jaké instalujeme na hlavních koridorových tratích. Dokonce se na Švestkové dráze bude místy jezdit rychlostí až 100 km/h,“ vysvětlil generální ředitel Zdeněk Chrdle, který přiznal, že požadavky Ústeckého kraje byly před podpisem smlouvy velmi tvrdé.