Most - Komplexní proškolení čekalo v sobotu v areálu mosteckého autodromu nové traťové komisaře. Kromě nezbytných administrativních úkonů vyslechli přednášky odborníků o bezpečnosti při práci, zásadách při poskytování první pomoci zraněným, požární ochraně a seznámili se také se sportovními předpisy a vlajkovou signalizací. Oživením pak byla praktická ukázka hašení ohně, což si dobrovolníci z řad novopečených traťových komisařů v ochranných oděvech i sami vyzkoušeli.
Po školení bude následovat osm zácvikových směn na velkém okruhu autodromu přímo při závodech, nováčci tak poznají na vlastní kůži, co post traťového komisaře obnáší. Autodrom s nimi uzavře dohodu o pracovní činnosti na období od března do konce října.
„Zatímco před rokem jsme vyškolili 51 adeptů na práci traťového komisaře, letos jich dorazilo jen 18. Paradoxně se tak potýkáme s dobrou ekonomickou kondicí státu. Firmám chybějí zaměstnanci, nabídka pracovních míst i pro brigádníky výrazně převažuje nad poptávkou. Zaměstnavatelé se tak ve snaze nalákat lidi předhánějí v nejrůznějších bonusech a výhodách,“ konstatoval zástupce sportovního ředitele společnosti AUTODROM MOST Pavel Kužník.
Mezi zájemci o práci traťového komisaře nechyběly ani tři zástupkyně něžného pohlaví. „O náboru jsem se dozvěděla od kolegy z práce, jehož bratr na autodromu pracuje. Důvodem, proč jsem se přihlásila, je zejména zajímavá alternativa k povolání, jemuž se na plný úvazek věnuji. Také ráda řídím auto, i když nezávodím. Práce traťové komisařky se nebojím, mám i dobrou zdravotnickou průpravu,“ svěřila se sedmatřicetiletá Kateřina Maturová.
Foto: Autodrom Most
Seznam povinností traťového komisaře, zahrnující i pomoc zraněným, rychlé odstranění poškozeného stroje nebo ekologickou likvidaci uniklého oleje a jiných kapalin, se nezalekl ani osmnáctiletý student mosteckého gymnázia Tomáš Maryška. „Těším se na nové zkušenosti. Jako traťový komisař tady na autodromu pracuje i můj děda, takže to máme nejspíš v krvi,“ prozradil svou motivaci. Za zajímavou a nevšední označil práci traťového komisaře jeho kolega, třiačtyřicetiletý Bohumil Butka. „Navíc se zajímám o motosport, takže nyní budu přímo v centru dění,“ doplnil.
Role traťových komisařů je nezastupitelná. Bez jejich přítomnosti se v areálu mosteckého autodromu a sousedního polygonu neobejde žádný automobilový či motocyklový závod. Dohlížejí na průběh klání, upozorňují jezdce signalizací na různé nástrahy a nebezpečí, v případě potřeby na místě zasahují a likvidují také následky kolizí. „Musejí to proto být lidé s mimořádným smyslem pro zodpovědnost. Případná chyba může mít totiž fatální následky,“ upozornil Pavel Kužník.
(fou)