Teplice - Děti Země na základě předsilvestrovské kontroly stavebních prací na dálnici D8 v Českém středohoří zjistily, že slibovaná hlavní část sanačních prací na sesuvu se do konce roku nestihla provést.
Přitom Ředitelství silnic a dálnice ČR již v říjnu 2014 získalo z důvodu havarijního stavu tři předběžná stavební povolení na zemní práce, odvodnění sesuvu a na výstavbu obslužných komunikací. Navíc se zpožďuje i samotná výstavba D8, neboť se např. již dva roky čeká na zahájení stavby mostu přes Uhelnou strouhu.
„Na místě sesuvu jsme nezjistili žádné významné změny od doby, kdy jsme ho v létě kontrolovali naposledy. Není zde vidět obslužná komunikace a ani záchytný příkop či retenční nádrž a objem zeminy se také příliš nezměnil," tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které trasu dálnice přes sesuvná území kritizují od roku 1996.
Městský úřad v Lovosicích přitom na základě žádosti ŘSD ČR ze dne 3. října 2014 již do týdne vydal tři předběžná stavební povolení pro zemní práce, výstavbu obslužných komunikací a objektů pro odvodnění. Podle ŘSD ČR bylo údajně nutné ještě do zimy provést hlavní část sanací sesuvu, který nyní po 16 měsících od jeho vzniku představuje živelnou pohromu a závažnou havárii. První etapa sanací má skončit v dubnu 2015.
„ŘSD ČR jednak obešlo řádné stavební řízení, včetně práv účastníků řízení se k žádosti vyjádřit a podat odvolání, a jednak i řádné výběrové řízení, neboť sanaci za údajných 72 milionů korun má provádět firma EUROVIA CS, a. s., která od listopadu 2007 dálnici staví," kritizuje způsob řešení sesuvu Patrik.
Podle něho je to další důkaz chaotické přípravy a výstavby dálnice D8 přes České středohoří ze strany ŘSD ČR, které od počátku ignorovalo vážné námitky geologů a ekologických sdružení, že vést dálnici přes sesuvná území, místo výstavby dlouhého tunelu, může způsobit vážná ekologická a finanční rizika. A to se také stalo.
Děti Země současně zjistily, že stále se například ještě nezačalo s výstavbou mostu délky 133 metrů přes Uhelnou strouhu mezi tunely Prackovice a Radejčín, ačkoliv má platné stavební povolení již od srpna 2012. Podle harmonogramu z roku 2007 se má stavět asi 2,5 roku, takže jeho dokončení vychází na léto roku 2017.
„Jestliže nějaké temné síly již dva roky blokují zahájení výstavby tohoto mostu, aniž ŘSD ČR zveřejní důvody, tak pochybujeme, že dálnice D8 bude hotová na konci roku 2016, jak se nám slibuje," myslí si Patrik.
Dálnici D8 délky 16,4 km přes České středohoří staví sdružení firem pod vedením firem EUROVIA CS, a. s., a Metrostav, a. s., přičemž původní cena ze září 2007 ve výši 9,9 mld. Kč (bez DPH) se zvýšila na cca 14,2 mld. Kč (bez DPH) a termín dostavby z prosince 2010 se kvůli sanaci sesuvu posouvá na prosinec 2016.