Fojtovice – Spolek za obnovu Fojtovic uspořádal v sobotu 31. srpna na tamní farmě výstavu historických traktůrků. Akce se konala ve spolupráci s německým klubem Alt-Traktoren-Freunde Weisseritzkreis a byly na ní k vidění převážně historické vozy z Německa. Z Čech dorazili dva vystavovatelé. Diváků přišlo několik desítek.
„Akci jsme pojali jako cvičný, nultý ročník,“ řekl nám zástupce pořadatele Michal Krajhanzl. „O tom, že výstavu uspořádáme, jsme se totiž rozhodli teprve před čtrnácti dny. Chtěli jsme vyzkoušet, jestli vůbec někdo přijede.“ A přijeli. Na výstavu dorazilo 22 vystavovatelů historických traktůrků. Nejstarším ze strojů byl Lanz Bulldog z roku 1938. Všechny nablýskané stroje si návštěvníci mohli zblízka prohlédnout a dokonce se v nich později i svézt.
Kromě výstavy připravili organizátoři spanilou jízdu na Komáří vížku, odkud se pak traktůrky vracely po louce zpět do Fojtovic. Na vystavovatelích bylo vidět nadšení. „Němci pořádají podobné akce a srazy daleko častěji a sjíždí se na ně spousta lidí,“ komentoval účast německých vystavovatelů Krajhanzl. „Dnes jsem od nich dostal například pozvánku na akci, která se koná příští týden a kde bude přes dva tisíce strojů. Výstavy a srazy historických traktůrků mají u nich dlouhou tradici.“
Ze skvostů, které jste mohli ve Fojtovicích vidět, zaujaly oba zástupci z Čech, Zetor 25 a Škoda 30. Z německých strojů přitáhl velkou pozornost designově zajímavý černý traktůrek Lanz Bulldog, který patří k německým traktorovým legendám z předválečných let a byl ve Fojtovicích nejstarším strojem. K vidění byl také například Mercedes Unimog, což je první verze zemědělského náklaďáku, která šla po válce do prodeje. Z dalších značek se ve Fojtovicích objevil Hurlimann, Massey Ferguson nebo Deutz-Fahr, jehož historie výroby sahá až do roku 1864 a Deutz byl také světově vůbec první sériově vyráběný motor.