Ať už jako zaměstnanec nebo podnikatel, odvody se vám nevyhnou. Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním, kolik vás měsíčně stojí a kdy musíte sami podávat daňové přiznání?
Ať už sociální nebo zdravotní pojištění, obě jsou povinnou složkou daně, kterou platí zaměstnavatel. Měsíčně vám tak tyto odvody odkrojí z hrubé mzdy ne úplně zanedbatelnou částku. A když k tomu přihodíme i daňové odvody, částka se ještě zvýší. Jestli chcete vědět, kolik přesně vám odvody ze mzdy ukrojí, podívejte se na výplatní pásku, nebo můžete zkusit i výpočet čisté mzdy, ve kterém si částky rovněž projeví. Jak tedy odvody fungují a kolik přesně vám z výplaty ukrojí?
Kolik měsíčně zaplatíte za sociální a zdravotní pojištění?
Sociální a zdravotní pojištění je povinné pro každého. Pokud jste zaměstnanec, vše za vás odvádí zaměstnavatel, jako OSVČ si ale pojištění musíte platit sami a dbát na termíny. Jak vysoké jdou odvody na zdravotní a sociální v letošním roce?
Sociální pojištění
V případě zaměstnance fungují sociální odvody tak, že část zaplatí zaměstnavatel a část vy. Celková výše odvodů je 31,5 % ze mzdy. Výše odvodů pro zaměstnance je 6,5 % z hrubé mzdy, zbylých 25 % je na zaměstnavateli.
V rámci sociální pojištění si ale platíte různá další pojištění, zejména pak důchodové, nemocenské a příspěvky na státní politiku zaměstnanosti. OSVČ povinně odvádí sociální odvody pouze na důchodové pojištění a účast na nemocenském je dobrovolná, ovšem vyplatí se účast i na něm pro případy dlouhodobé nemoci. Navíc pokud si budete platit jako OSVČ i nemocenské pojištění, máte pak nárok také na mateřskou.
Zdravotní pojištění
Zdravotní pojištění funguje u zaměstnanců stejně jako sociální, tedy je rozloženo mezi zaměstnance a zaměstnavatele. Celková výše odvodů je 13,5 %, přičemž zaměstnanec zaplatí 4,5 % a zbylých 9 % platí zaměstnavatel.
Pokud jste student, jste na mateřské, pobíráte rodičovský příspěvek či důchod nebo jste nezaměstnaní, zdravotní pojištění za vás platí stát. Zdravotní pojištění by se dalo nazvat jakousi daní za lékařskou péči, právě díky němu totiž můžeme mít zdravotní péči zdarma.
Kdy jako zaměstnanec podáváte daňové přiznání?
Daně musíme platit všichni, zaměstnanci nebo podnikatelé. Zaměstnanec má ovšem tu výhodu, že mu stačí požádat o roční zúčtování daně. Jsou ale případy, kdy musí zaměstnanec daňové přiznání podávat sám. Které to jsou?
- Jde o situace, kdy máte nějaký další příjem, ať už z pronájmu nemovitosti, souběžně pracujete u dalšího zaměstnavatele (ať už na zaměstnaneckou smlouvu, dohodu nebo fakturu), z podnikání při zaměstnání a další.
Stejná podmínka se vás ale bude týkat i v případě příležitostných příjmů, a to například i z prodeje domu nebo auta.