Letos projde rekonstrukcí více než stovka vlakových nádraží. Která to budou?
Nádraží ve Varnsdorfu. Zdroj: www.varnsdorf.cz
Teplice

ČR - Správa železnic bude i v letošním roce intenzivně pokračovat v obnově nádražních budov po celé republice. Zrekonstruovat nebo opravit chce celkem 114 objektů, které získají moderní odbavovací prostory, bezbariérové přístupy a stanou se tak příjemnějším a pohodlnějším místem pro tamní cestující i zaměstnance. Finanční náklady, které budou do těchto plánovaných stavebních akcí vynaloženy, dosáhnou částky 1,75 miliardy korun.

Z uvedeného počtu se přitom 54 akcí v letošním roce zahájí, dalších 60 staveb bude pokračovat z roku 2020 a v drtivé většině případů se dokončí ještě letos. „Rok 2021 bude významným milníkem například pro pražské hlavní nádraží, kde na sebe plynule navážou dva velké projekty. Na jaře dovedeme do cíle rekonstrukci fasády Fantovy budovy a zároveň odstartujeme celkové oživení vnitřních prostor tohoto památkově chráněného objektu,“ popisuje Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Větší či menší stavební akce se dotknou všech krajů

Dvanáct stavebních počinů bude probíhat na severu Čech. Půjde o kompletní rekonstrukci v Mostě, opravu v Rybništi, Žatci a Blatnu u Jesenice. Dokončit by se měly stavební akce na budovách ve stanicích Hoštka, Chřibská, Litoměřice město, Litvínov, Louny, Podbořany, Úpořiny a Varnsdorf. Na Karlovarsku se brzy dočkají opravených nádražních budov v Ostrově nad Ohří a ve Staré Roli. 

V jižních Čechách se manažer infrastruktury zaměří hned na čtrnáct objektů. Odstartuje velká rekonstrukce nádražních budov v Táboře, Písku nebo Veselí nad Lužnicí. S opravami se pak počítá v Čejeticích, Jarošově nad Nežárkou, Nové Vsi nad Lužnicí, Suchdole nad Lužnicí, Prachaticích, Balkově Lhotě a ve Vimperku. Pokračovat bude také rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy v Českých Budějovicích a opravy v Dačicích, Milevsku a Protivíně.

V sousedním Plzeňském kraji na jaře začne očekávaná rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy na hlavním nádraží tamní metropole, hotovo by mělo být za dva a půl roku. Významné úpravy čekají také budovy ve stanicích Plzeň-Jižní předměstí, Planá u Mariánských Lázní a Tachov. Pracovat se bude například i na objektech v Kdyni, Mladoticích, Přešticích, Blovicích, Horažďovicích, Horšovském Týnu, Kolinci, Nýrsku, Pačejově a Sušici.

V sousedním Libereckém kraji se bude pracovat na opravách, a to například v Mníšku u Liberce, nové podoby se také dočká budova v Hrabačově. Na Královéhradecku se práce budou týkat Hradce Králové, Hronova, Malých Svatoňovic, Potštejna a nádražní budovy železniční stanice Trutnov střed.

K loni odstartované modernizaci hlavního pardubického nádraží se v letošním roce připojí i rekonstrukce památkově chráněné budovy. Vzhledem k její velikosti budou práce rozděleny do dvou etap. V první se stavbaři zaměří na administrativní část objektu, ve druhé pak na samotnou odbavovací halu. V Pardubickém kraji čeká kompletní obnova také nádražní budovy v Hlinsku v Čechách a Uhersku. Opravy se pak dočkají Holice a Vysoké Mýto.

Ve středních Čechách bude pokračovat rekonstrukce berounské nádražní budovy, kterou tvoří komplex tří vzájemně propojených objektů. V samotné nádražní budově se změní uspořádání prostor, přesunou se jak pokladny, tak veřejné toalety. Rozšíří se doplňkové služby pro cestující a komerční prostory. Hotovo má být v srpnu 2022. Další stavební akce pak proběhnou například v Čerčanech, Mnichově Hradišti, Řevničově, Velimi, Kropáčově Vrutici a Sázavě. V polovině letošního roku se výrazně upravené nádražní budovy dočkají v Křižanově na Vysočině. V rámci komplexní rekonstrukce tam vzniká mimo jiné nová čekárna, toalety, parkoviště a zastávka návazné autobusové dopravy. Obnovou dále projdou objekty ve Světlé nad Sázavou, Kostelci u Jihlavy, Pacově, Skleném nad Oslavou a ve stanici Počátky-Žirovnice.

Na Moravě a ve Slezsku se revitalizace týká 31 budov

„Nejrozsáhlejším projektem je v této části republiky jednoznačně rekonstrukce havířovského nádraží, kterou v letošním roce dokončíme. Jde o stavbu za více než 157 milionů korun. Už v loni se nám v rámci první etapy stavby podařilo cestujícím otevřít nové odbavovací prostory“ popisuje Jiří Svoboda a dodává: „krom Havířova se jenom v Moravskoslezském kraji zaměříme na čtrnáct dalších budov. Obnovy se například dočká Bohumín, Opava západ, Valšov, Jindřichov ve Slezsku, Dětřichov nad Bystřicí, Kravaře, Děhylov, Kunčice pod Ondřejníkem, Louky nad Olší, Skrochovice, Studénka, Třemešná ve Slezsku, Třinec a Ostrava-Svinov.“

V Olomouckém kraji stavbaři zahájí práce na nádražních budovách v Olomouci-Řepčíně, Hlubočkách-Mariánském údolí, Hanušovicích, Moravském Berouně a v Ostružné. Na Zlínsku půjde o Holešov, Lhotku nad Bečvou, Tlumačov a Třebětice. Sedm stavebních akcí pak čeká Jihomoravský kraj. Mezi ty rozsáhlejší se řadí rekonstrukce nádražní budovy v Sokolnicích-Telnici, Hrušovanech nad Jevišovkou-Šanově a v Ivanovicích na Hané. Dále pak ve Vyškově na Moravě, Vracově, Šakvicích a Novosedlech.

Modernizací projdou i desítky veřejných toalet

Správa železnic se v následujícím období kromě rekonstrukčních a opravných akcí na nádražních budovách bude soustředit také na zkvalitnění prostředí veřejných toalet ve vybraných železničních stanicích. Zvýšení úrovně a kvality provozu se bude týkat nejen zlepšení jejich stavebně technického stavu, ale také postupného vybavování toalet turnikety a elektronickými automaty dveřního zámku, aby nebylo nutné čekat na vydání klíče pokladními. Na většině míst bude možné platit bezhotovostně.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru