Firmy musí upravovat pracoviště. Jak se podniky aktuálně vyrovnávají s pandemií?
Ilustrační foto: Aspen PR
Teplice

ČR - Riziko přenosu infekce vtisklo již nesmazatelné stopy podobě pracovišť. Jak se firmy a zaměstnavatelé vyrovnávají s novou situací a jak upravují pracoviště, aby zabránili zdravotním rizikům a ekonomickým ztrátám?

„Využívání home office není možné vždy, všude a donekonečna. Pracovní prostor již nikdy nebude tak bezstarostný, jak tomu bylo před pandemií, ale nutně musí v nové podobě fungovat dál,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. Jaké změny tedy aktuálně pomáhají, aby zaměstnanci mohli relativně bezpečně v kancelářích pracovat?

Zmenšování pracovních prostor, dělící skla a paravany

Trend zmenšování pracovních prostor byl patrný již před pandemií a vytvářel místa pro intenzivní kreativní jednání v menších týmech. Potřeba sociálního distancování tento směr ještě posílila a zaměstnavatelé přebudovávají velké open space prostory pomocí přepážek a paravanů na více oddělených prostor a hubů, kde mohou jednotlivci i týmy při zachování hygienických nároků v klidu pracovat.

„Větší nároky na bezpečné pracoviště posílily vznik izolovaných pracovních prostor. V kancelářích pak vznikají speciální místa pro izolované telefonní hovory, jednání one to one i takzvané huddle rooms, komorní místnosti ideální pro spolupráci menšího týmu. Ty jsou navíc dobře izolované a technicky plnohodnotně vybavené pro efektivní připojení na videokonferenci s dalšími členy týmu, zákazníky či spolupracujícími subjekty,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Střídání týmů

S tím souvisí i nově propracované předpisy, kdo s kým se může a nesmí potkat. Ať už se jedná o týmy, které se na pracovišti zcela míjejí nebo v jednu chvíli spolu na pracovišti jsou, ale nepotkávají se. Například společnost SSI Group rozdělila pracovníky do tří týmů – A, B a C, které se nepotkávají, a to ani v kancelářích, ani mimo ně. Tým A dochází do kanceláří vždy jeden týden, tým B týden další a tým C se nevyskytuje v kancelářích vůbec.

One way traffic system aneb jednosměrný provoz

Dalším krokem a opatřením, které pomáhá omezení nežádoucích kontaktů na chodbách a v prostorách kanceláří, je úprava pohybu zaměstnanců na jednosměrný. Toto opatření omezí potkávání zaměstnanců, které není spojené s nutnými osobními schůzkami a pomůže přirozeně dodržovat bezpečnou vzdálenost na pracovišti.

Kanceláře a další firemní prostory jsou vybaveny přirozenými bariérami a přehledným značením s doporučeným směrem pohybu a na klíčových místech jsou umístěna dezinfekční stanoviště.

Hygiena a pečlivé řešení čistoty

Pandemie dostala otázku hygieny do centra pozornosti. Mnoho firem řešilo úklid a hygienu dlouhodobě na vysoké úrovni, ale stále se najdou ty, které situaci podceňovaly a podceňují. „Situace některým firmám ukázala, že otázku čistoty neřešily dostatečně a systematicky. Dnes již není pochyb, že se jedná o nutnou součást firemní kultury,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává: „Stále více se do povědomí také dostává, že desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů. A zároveň se jedná nejen o účinnou, ale i ekologickou alternativu chemického čištění.“

Chytré hodinky varují před příliš blízkým kontaktem a mohou včas varovat před nákazou

K bezpečnějšímu pracovnímu prostředí pomohou zaměstnavatelům i chytré technologie. Speciální aplikace chytrých hodinek je schopna upozornit zaměstnance na překročení bezpečné vzdálenosti od kolegy. Navíc je u chytrých hodinek ještě podle posledních studií potenciál, aby byly schopny, vedle monitorování dalších zdravotních funkcí, rozpoznávat pomocí analýzy srdeční frekvence i nákazu koronavirem, a to ještě v počátečním stádiu dokonce před vypuknutím příznaků.

A nejedná se jen o chytré hodinky v péči o zdraví zaměstnanců. „Z technologického hlediska covid-19 zásadně zkracuje více než desetileté úsilí digitální transformace, a to do období pouhých několika měsíců,“ říká Václav Urban, senior manažer Accenture ČR.

Dodržování aktuálních opatření

Pro vytvoření zdravého a bezpečného pracovního prostředí je samozřejmě třeba dodržovat další hygienická a preventivní opatření, ohleduplnost směrem ke kolegům, ale také aktuální vládní nařízení.

V mimořádném opatření, které vydalo Ministerstvo zdravotnictví a Vláda ČR, je od 1. 3. nařízena zvýšená ochrana dýchacích cest také na pracovištích. Je povinná filtrační účinnost minimálně 94 %. To splňují nejen respirátory FFP2, ale i nanoroušky, které mají účinnost 98 %.

„Nanorouška může být vhodným řešením pro mnoho zaměstnanců a pracovníků, kteří by mohli mít problém na daném pracovišti vydržet v pracovním výkonu s nasazeným respirátorem, protože je ztížené dýchání po několik hodin může fyzicky vyčerpávat,“ říká Tomáš Mertlík, generální ředitel Batist Medical.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru