ČR - Blížící se svátky a hrozba nemoci COVID-19 znamená pro spotřebitele častější nákupy na internetu. ČOI v závěru roku řeší denně 40 až 50 stížností, dotazů, či spotřebitelských podání na internetové obchody.
Drtivá většina nespokojených spotřebitelů si stěžuje na tzv. „nákupní galerie“, dlouhé doby dodání zboží v řádu měsíců, případně nedodání žádného zboží. S tímto problémem se potýkají i spotřebitelé ze Slovenska, jak informuje Evropské spotřebitelské centrum působící při ČOI.
1. Vyhněte se anonymním stránkám
Vyhněte se e-shopům, které nemají uvedené kontaktní údaje, nebo si nejste jisti důvěryhodností provozovatele. Doporučujeme pozorně si pročíst obchodní podmínky. Jakmile kontakt nenajdete ani tam, je vhodné se takovému obchodníkovi vyhnout. Řada rizikových e-shopů, na které upozorňujeme (www.rizikove.cz), stále aktivně cílí svojí nabídkou na seniory a další zranitelné či důvěřivé skupiny občanů. Ti jsou pak také zklamáni, když po zaplacení na těchto stránkách neobdrží objednaný produkt nebo službu.
„Tento seznam rizikových webů, který najdete na www.rizikove.cz, obsahuje již 1200 rizikových internetových stránek. Jedná se o celosvětově unikátní projekt v rámci zvýšení ochrany uživatelů na internetu. Poskytujeme data jako otevřená, a jsou tedy zdarma pro každého provozovatele, který chce na internetu své uživatele více chránit a kdykoli se někdo další bude chtít zapojit, může naše data o rizikových webech také volně využívat, jako to již dělá vyhledávač Seznam.cz nebo antivirus ESET,“ dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
2. Pozor i na stránky nabízející až zázračné zboží, nebo rychlé zbohatnutí
Až zázračné výrobky, které údajně nikdo jiný nemá, například proti cukrovce, stárnutí, úspoře elektrické energie nebo proti údajným negativním účinkům 5G sítí nabízejí často provozovatelé webů, u kterých kontakt nenajdete, nebo mají sídlo v Panamě či jinde ve světě, kde se budete jen velmi těžko domáhat svých práv.
„V tomto případě se jedná o dlouhodobý trend, kdy se útočníci snaží využít aktuálních trendů, respektive aktuální celospolečenské poptávky. Dříve se jednalo nejčastěji o značkovou módu, v posledních dvou letech to byly zejména hygienické pomůcky související s pandemií koronaviru, jako například respirátory, roušky a podobně. Co bylo a bude společné je to, že se jedná o zboží, o které má aktuálně zájem velká část společnosti a které je zdánlivě nabízeno za velmi výhodnou cenu. Zákazníkovi ale bohužel nedorazí,“ říká Ondřej Šafář, tiskový mluvčí společnosti ESET.
V posledních letech se objevují také stránky věrně napodobující známé zpravodajské portály, jako jsou Novinky.cz, Hospodářské noviny, ale i další. Jejich tvůrci se jen snaží vyvolat v návštěvnících stránek pocit, že jde o důvěryhodný web, avšak jedná se jen o zneužití známé značky, na které podvodníci parazitují, jsou tam často i loga český předních televizních společností, dále uvedou neexistující rozhovor a snaží se ze spotřebitele vylákat peníze. Příklad: https://suggesthome.com/imboys/imboys-hoodie-fear-not-black
V tomto případě se jedná o stránky se smyšleným příběhem, které odkazují na další anonymní stránky, tam už jsou spotřebitelé lákáni zadat přímo osobní údaje, ale i zaslat finance jako prvotní investice do údajně úžasného systému na zázračné zbohatnutí, které však spotřebitele rozhodně nečeká, spíše naopak.
3. Pozor na nákup od prodejců ze „třetích zemí“
Pokud si aktivně zakoupíte zboží na zahraničních webech (např. Aliexpres.com, Alibaba.com…) z Číny, Panamy, Hongkongu či dalších zemí, bude obtížnější domáhat se svých práv v případě, že zboží nedorazí, je doručeno něco jiného, nebo bude nutné zboží reklamovat.
Mnohem rozumnější je nakupovat od důvěryhodných prodejců v rámci EU, protože máte prakticky stejná práva jako při nákupech od českých prodejců (např. vrácení do 14 dnů bez udání důvodu). V případě sporu je možné se obrátit například na Evropské spotřebitelské centrum ČR (www.evropskyspotrebitel.cz), což v případě nákupu ze „třetích zemí“ mimo EU možné není.
Pokud se přesto pro takový nákup ze země mimo EU rozhodnete, počítejte s tím, že některé dodané výrobky (např. mobilní telefony) nemusí nutně fungovat v češtině a případnou reklamaci bude nutné řešit s tímto prodejcem, který se neřídí pravidly ochrany spotřebitele, na která jste zvyklí ze zemí Evropské unie. Vymáhání odpovědnosti za vady je v těchto případech obvykle velmi komplikované.
Jak si prověřit prodejce a vyhnout se podvodu díky praktickému návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
4. Plaťte raději kartou, nebo alespoň na dobírku
Plaťte kartou nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto apod.), peníze lze v případě problémů snadněji získat zpět. Dodržujte však zásady pro bezpečné používání platebních prostředků a nakupujte jen u důvěryhodných subjektů, používejte dvojí ověření transakce (potvrzení platby kartou přes SMS kód).
Pokud ve vyhledaný e-shop nemáte takovou důvěru, abyste mu svěřili údaje o platební kartě, zvažte raději nákup jinde. Pokud lidé zaplatí bankovním převodem a zboží následně není doručeno, peníze obvykle nelze dostat zpět přes vaši banku. Totéž platí u dobírky, protože si spotřebitelé běžně nerozbalí zásilku před zaplacením a podepsáním bezvadného převzetí zboží. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup u dosud neznámého subjektu, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet,“ doporučuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.
Pokud lidé platí online kartou, mohou v případě potíží využít mezibankovní nástroj „chargeback“ - díky němu lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele. „Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho obvykle provádějí pro své klienty dobrovolně, obzvlášť v případě nedoručení zboží. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem,“ doplňuje Ondřej Tichota. Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu.
5. Existují i nákupní galerie, někdy je těžko rozeznáte od běžného e-shopu
ČOI zároveň upozorňuje na nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající skoro jako běžný e-shop. Nejčastěji stížnosti spotřebitelů eviduje Česká obchodní inspekce letos právě na tyto „nákupní galerie“ umístěné na české koncovce „.cz“, které sice vypadají jako běžný český e-shop, ale teprve při zkoumání obchodních podmínek se spotřebitel dozví, že vstupuje do smluvního vztahu s firmou z Číny, což zpravidla zjistí až v okamžiku, kdy zkoumá, proč zboží dlouho nepřichází.
Pokud jde o konkrétní weby, letos nejčastěji spotřebitelé ČOI kontaktují kvůli stánkám: balando.cz, booho.cz, bonky.cz, rivio.cz, molio.cz, rivalenti.cz. „Obvykle v nejasně psaných obchodních podmínkách se spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají také v případě reklamací nebo uplatnění nároku na vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu,“ říká ředitelka regionálního inspektorátu ČOI Martina Střihavková.
Obchodní podmínky, ve kterých se provozovatel odkazuje na to, že není prodejcem (případně píše, že jde o „nákupní galerii“), teprve prozradí skutečný stav věci. V tomto smyslu mezi rizikové weby také z důvodu stovek stížností spotřebitelů řadíme právě mnohé nákupní galerie a varujeme před nimi (viz www.rizikove.cz).
6. Recenze prozradí hodně
Pokud nakupujete u obchodníka, kterého již znáte a máte s ním vy nebo vaši známí zkušenosti, je to nejlepší varianta. Pokud přistupujete na stránky obchodníka poprvé, zkontrolujte si recenze. Pokud většina recenzí bude značně negativních, očekávejte podobné zkušenosti. V České republice již dlouhé roky fungují seriózní poskytovatelé této služby (např. Heureka.cz, Zbozi.cz, www.dtest.cz/eshopy/ …).
„Hodnocení uživatelské komunity je nástroj, který uživateli může snadno pomoci odhalit, zda daná stránka či služba nepředstavuje riziko. Je dobré ale zmínit, že toto platí univerzálně. Stejně jako si ověříme na nezávislé stránce hodnocení e-shopu, měli bychom sledovat recenze například i mobilních aplikací před jejich instalací a podobně,“ uzavírá Matějíček z ESETu.
7. Kam se mohu obrátit
Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem v ČR, může se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) při České obchodní inspekci (www.coi.cz/spor). Jde-li o podnikatele z jiné země Evropské unie, Velké Británie, Norska či Islandu, bezplatně může pomoci také Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci (www.evropskyspotrebitel.cz).