Teplice – Je sobota, půl hodiny po poledni a uličkami Malého Března se řítí rudý safety car. Jeden z traťových komisařů ukazuje oranžovým praporkem na o strom opřenou závodní Mazdu. Řidič uvnitř speciálu nemůže ven. Za pár minut přijíždějí hasiči, ke slovu se dostává pneumatické nářadí. Modrožlutí profesionálové vyprošťují pilota, rozpárané auto se vzápětí ocitá v plamenech. Hasiči během několika minut oheň likvidují.
„Bezpečnost na prvním místě"
Nyní je potřeba vysvětlit, že nehoda, ke které na březenské „závodní trati" došlo, byla plně a čistě simulovaná. Pořadatelský a záchranářský tým automobilových závodů do vrchu se před nastávající sezonou připravoval na možné krizové situace. „Šlo o akci pro podnik Triola Cup, který začíná 4. dubna v Janově. Dnes tady probíhal nácvik všech organizačních, záchranných a bezpečnostních složek, které budou průběh každého našeho závodu zajišťovat," vysvětluje poradce Jiří Stránský a pokračuje, „určitě není od věci si některé záležitosti zopakovat. Někdy se bohužel stává, že když je v reálu nějaká podobná situace, ne všichni přesně vědí, co mají vlastně dělat. A pro nás je bezpečnost jednoznačně na prvním místě."
Samotné cvičení se skládalo ze dvou částí. První, teoretická, slovem i obrazem probíhala dopoledne pod taktovkou zkušeného Petra Gondeka v hasičské zbrojnici. Na praktickou akci se pak traťoví komisaři a záchranáři vydali ven. „Prováděli jsme cvičení záchrany pilota po havárii, cvičení při zahoření vozu následně mostečtí záchranáři provedli nácvik vyproštění uvízlého a zraněného řidiče," vypočítává promotér a organizátor František Pišta.
„Je to děsivý pocit"
Roli figuranta v havarovaném voze si vyzkoušel Pavel Moscato z Litvínova. „Je to dost děsivé. I přes vědomí, že je to všechno jenom jako, jde o hrozný pocit," usmíval se zachráněný muž. On jediný mohl na vlastní kůži porovnat zákrok služby pořadatelské a pomoc profesionálních hasičů. „Obojí bylo výborné, u hasičů bych se dokonce nebál použít výraz excelentní," odtuší budoucí pilot, který se dle vlastních slov chystá v dubnu na svůj první závod.
„Šroty na trať pouštět nebudeme"
Podnik Triola Cup se na naše silnice vrací po čtyřleté odmlce. Impuls pro jejich znovuobnovení je prostý. Touha po adrenalinu, touha soupeřit, touha po svých závodech. „Závodů do vrchu je sice v naší republice spousta, Triola nám ale chyběla. My chceme navíc nastavit opět trochu vyšší laťku. U nás budou jezdit vozy vybavené bezpečnostní klecí, závodníci budou muset mít povinně helmu, bezpečnostní pásy a hlavně, auta musí projít důkladnou technickou přejímkou. Jednou větou řečeno, nepustíme na trať kdejaký šrot," upřesňuje Stránský.
„Čeká nás druhá premiéra"
Návrat Trioly určitě uvítají všichni „kovaní" automobiloví závodníci a fajnšmekři. Závody do vrchu mají v naší republice dlouholetou tradici, Triola jako taková se jela poprvé v roce 1999. „Tehdy to byl první zkušební závod na trati Horní Jiřetín – Nová Ves v Horách. Pro veliký zájem se v roce následujícím vypsal seriál, ten obsahoval sedm samostatných závodů. V dalších letech se podnik zvětšoval, rozšiřoval a obohacoval o další tratě. Jezdilo se v Prachaticích, Chomutově, Liberci...," říká jeden z duchovních otců Trioly František Pišta. „V roce 2010 jsme byli nuceni seriál na čas ukončit, letos nás tedy čeká taková druhá premiéra. Začínáme v dubnu a vypsáno máme celkem dvanáct závodů. Podíváme se například do Janova u Litvínova, na Klášterecko, zavítáme do Chomutova, Horního Jiřetína, Bělé pod Bezdězem nebo Jirkova," naznačuje Pišta.
Pro obnovení tradice Triola Cupu samotné nadšení a elán nestačí. „To určitě ne. Jsem rád, že mohu touto cestou poděkovat všem našim obchodním partnerům, sponzorům, mediím, záchranářům, lékařům a musím zde uvést zejména Rescue Co SDH Ústín/L 2 a skvělé SDH Malé Březno, bez jejichž spolupráce bychom závody do vrchu těžko realizovali," uzavírá Stránský.
Kalendář podniku Triola Cup 2015
* 4. dubna – Janov – Křižatky
* 25. dubna – Chomutov – Blatno
* 9. května – Hradiště
* 30. května – Mikulov
* 6. června – Horní Jiřetín
* 20. června – Bečov nad Teplou
* 11. – 12. července – Boleboř - Svahová
* 1. - 2. srpna – Horní Jiřetín
* 22. srpna – Chomutov – Blatno
* 5. září – Hradiště
* 19. září – Boleboř – Svahová
* 3. října – Bělá pod Bezdězem
Upozornění pořadatelů, některé termíny se z důvodu probíhajících jednání s obcemi mohou změnit. Přihlásit k závodům se můžete na tomto odkazu.