Bílina - Starosta města Bílina Oldřich Bubeníček inicioval v polovině května pracovní setkání, na kterém se projednávala bezpečnost a sociální problematika města Bíliny. Hlavním tématem pracovního setkání bylo řešení sociálních problémů ve městě a zvýšení bezpečnosti obyvatel města. Pracovní schůzky se zúčastnila i vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví MěÚ Bílina Iva Zábojníková. Přinášíme s ní rozhovor.

Město Bílina. Ilustrační foto

Vraťme se ještě k nedávné pracovní schůzce, kterou inicioval pan starosta Bubeníček. Co přinesla Vašemu odboru nového?

Na této schůzce se všichni účastnění vzájemně informovali o svých kompetencích, přednesli možné podněty ke spolupráci, ale i ujištění pokračovat ve spolupráci s jednotlivými složkami působících na území města.

Můžete prozradit novinky v oblasti spolupráce s Úřadem práce? Jak spolupráce fungovala v minulosti a jak bude fungovat nyní?

Novinkou spolupráce s Úřadem práce Teplice je koordinace udělování souhlasu obce v rámci nároku na doplatek na bydlení týkající se ubytoven. V novele zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů pro získání nároku na doplatek na bydlení v ubytovacím zařízení je s platností od 01.05.2015 nutný souhlas obce, v jehož katastrálním území se ubytovací zařízení nachází. Je potřeba závazná stanoviska obcí poskytovat Úřadu práce ČR bezodkladně, v opačném případě hrozí, že nebude doplatek na bydlení vyplacen včas a hrozí riziko ztráty bydlení. Rada města na svém zasedání dne 26.05.2015 projednala materiál týkající se výše uvedené problematiky a stanovila si kritéria, podle kterých se závazná stanoviska budou vydávat.

Při pracovním setkání zaznělo několik informací ohledně záškoláctví. O jak velký problém v Bílině jde a jak ho řešíte?

Podle našich dostupných zdrojů záškoláctví – řádné plnění školní docházky, lze hodnotit v celorepublikovém měřítku jako průměrné. Záškoláctví dělíme na 2 formy, první forma klasické (neomluvená absence) a druhá forma skryté (není evidována neomluvená absence). Pokud se jedná o zjevné záškoláctví, je nezletilý řešen kurátorem pro děti a mládež. Prvotní spolupráce probíhá formou pohovorů s nezletilým a rodiči, kdy jsou poučeni o povinnostech vyplývajících z rodičovské odpovědnosti a o nutnosti plnění řádné povinné docházky. Pohovory mohou být opakované, a pokud nedochází ke změně, je nezletilému zaveden tzv. „docházkový notýsek“, se kterým se chodí ke kurátorovi pravidelně hlásit. Do notýsku jsou nezletilému zapisovány poznatky učitelů. V případě nezlepšení situace škola o neplnění povinné školní docházky informuje přestupkovou komisi, a to v případě, že má nezletilý více než 24 neomluvených hodin. Přestupková komise může rodičům z důvodu neplnění jejich rodičovské odpovědnosti udělit pokutu. Pokud u nezletilého je evidováno dalších 40 neomluvených hodin a předcházející rozhodnutí nabylo právní moci, mohou být rodiče trestně stíháni. Druhou možností je skryté záškoláctví, které znamená, že u nezletilého není evidována neomluvená absence, jedná se např. o velmi častou jednodenní absenci. Setkáváme se tak se situací, kdy se nezletilému nechce vstávat a jít do školy, a tak rodič či zákonný zástupce nezletilého omluví. V těchto případech s rodinou naváže spolupráci terénní sociální pracovník či sociální pracovnice obce a snaží se pozitivně působit na rodinu tak, aby se docházka nezletilého zlepšila. Jedná se o preventivní činnost, která má za cíl předejít případnému řešení na orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Spolupráce s rodinami vychází nejen ze zákona o sociálně-právní ochraně dětí, ale i z metodického doporučení k řešení a prevenci záškoláctví ve městě Bílina. Toto doporučení lze nalézt na stránkách města u Odboru sociálních věcí a zdravotnictví. Metodické doporučení stanovuje jednotný postup při řešení „skrytého záškoláctví“. Na základě metodického doporučení vytvořily všechny základní školy seznam rodin, u kterých podezřelou absenci evidují. Tyto rodiny se navštěvují a zjišťuje se, zda nezletilý je ve škole, pokud není, tak z jakého důvodu; zda byl u lékaře a popř. jaká je předpokládaná délka absence. Ve spojitosti s výchovnými problémy může být rodičům pro nezletilého nařízena spolupráce se střediskem výchovné péče, a to ve formě ambulantní či pobytové. V poslední řadě může být nezletilý na základě rozsudku okresního soudu svěřen do péče ústavního zařízení. Spolupráce se základními školami probíhá již mnoho let velmi intenzivně, dle jejich a našich potřeb a podle mého názoru na velmi dobré úrovni. Školy se na nás mohou obracet i v případě výchovných problémů nezletilých. Kontaktují se tak i rodiny, které nejsou součástí seznamu u skrytého záškoláctví.

Jak často jsou vaše pracovnice v terénu a účastní se například společných kontrol s městskou policií, aby nezletilí nebyli v hernách apod.?

Mohu zkonstatovat, že sociální pracovníci a pracovnice jsou v terénu denně, provádí šetření v místě pobytu nezletilých dětí, zjišťují informace a sbírají odborné podklady pro sociální práci včetně jejich zpracování. Podávají soudu, státnímu zastupitelství, orgánům činným v trestním řízení a správním úřadům podněty a zprávy o poměrech dítěte a rodiny potřebné pro občanské soudní řízení. Také podávají návrhy k soudu na předběžné opatření, na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejích výkonu, návrhy na nařízení ústavní výchovy, na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy a zrušení opatření učiněných soudem. Kromě toho stanovují dohledy. Sledují dodržování práv dítěte v zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, provádí dle zákona návštěvy v ústavním zařízení (nejméně 1x za 3 měsíců), nejméně 1x za 3 měsíce navštěvují rodiče dítěte, kterému byla nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova, navštěvují bezodkladně dítě, jehož rodiče zemřeli, neplní si povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti nebo nevykonávají či zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, atd. Účastní se jednání u soudu, u přestupkové komise, výchovné komise ve školách, jsou přítomni i u výslechů nezletilých na služebně Policie ČR. Upozorňuji, že musí vést spisovou dokumentaci v souladu s platnou legislativou a to zejména se směrnicí vydanou Ministerstvem práce a sociálních věcí. Strážníci MP Bílina nám předkládají seznamy kontrolovaných osob a dosud se nestalo, že by nezletilý byl přistižen v herně. Společně šetření sociálních pracovníků či pracovnic, strážníků MP Bílina a Policie ČR v hernách jsme realizovali a budeme realizovat i v budoucnu.

Co podle vás se musí měnit, aby se Bílina stala bezpečnějším městem?

Aby se Bílina stala bezpečnějším městem, musí dojít k několika změnám.

  • 1. k posílení Policie ČR, která bude tvrdě potírat kriminalitu, bojovat s distribucí drog, a prostitucí
  • 2. strážníci Městské policie Bílina by měli důsledně sledovat dodržování vyhlášky – zákazu podomního prodeje, ale také ve městě sledovat potulku podezřelých osob s kradeným zbožím či pohyb s rozměrným nákladem
  • 3. v rámci prevence ve spolupráci s PČR, MP Bílina, pracovníky orgánu sociálně - právní ochrany dětí a dalšími zainteresovanými organizacemirealizovat častější přednášky v základních školách a to s praktickými ukázkami (videoukázky, filmy; osobní zkušenosti,atd.)
  • 4. občané Bíliny by měli být všímavější a oznamovat podezřelý pohyb osob, kteří likvidují opuštěné budovy,
  • 5. omezit otvírací dobu provozoven s výherními hracími přístroji a zastaváren.
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru