Teplicko - Zdravotnická záchranná služba v České republice má nového pomocníka při hledání polohy pacientů, volajících na linku 155. Je jím nová aplikace pro „chytré" mobilní telefony. V život ohrožující situaci stačí přidržet nouzové tlačítko na displeji. Tímto jednoduchým pohybem se spustí vytáčení linky 155 a současně se z mobilního telefonu odešle zpráva, která obsahuje informace o aktuální poloze či doplňující informace, týkající se zdravotního stavu postiženého.
„V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem," říká MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje, kde mobilní aplikaci začali využívat jako první v České republice.
Za posledních dvacet let prošla záchranná služba výraznou proměnou. Každodenní práci záchranářů dnes podporuje pokročilý informační systém sledování pohybu vozů apod. Předání informace o poloze události je však po dlouhé desítky let prováděno stejným způsobem. Je vysoce závislé na schopnosti pacienta místo nehody přesně určit, ale i na schopnostech operátora linky 155 získat od volajícího potřebné informace. Hlavní předností nové mobilní aplikace "Záchranka" je využití schopností chytrých mobilních telefonů pro stanovení přesného místa události při zásahu v terénu. Vytáčení linky 155 a odeslání polohy je provedeno stisknutím jediného tlačítka. Volající je tak přepojen na záchrannou službu příslušného kraje. Je-li v okamžiku volání mobilní telefon schopen zjistit přesnou polohu, odesílá ji formou datového spojení či pomocí SMS přímo do informačního systému krajské záchranné služby. Záchranářům pozemní i letecké záchranné služby tak aplikace usnadní často zdlouhavé hledání přesného místa zásahu, ať už se jedná o dopravní nehodu či třeba pád cyklisty v lese.
Součástí nouzové zprávy však není jen poloha pacienta. Významná může být i informace o závažných onemocněních. Tyto údaje má uživatel možnost dopředu vyplnit v rámci nastavení. Aplikace nabízí také interaktivní návod pro poskytnutí první pomoci. „Je to spíše edukativní záležitost. Například během jízdy v tramvaji se můžete naučit základy poskytovaní první pomoci," dodala Kubalová.
Uživatel v aplikaci nalezne také seznam nejbližších pohotovostí či lékáren. Jednoduchým přepnutím aplikace do testovacího režimu si pak každý může vyzkoušet aktivaci Alarmu nanečisto. Mobilní aplikace je dostupná zdarma pro telefony s operačními systémy Apple iOS a Google Android. Důležitým parametrem celého projektu je především fakt, že aplikace byla od počátku vyvíjena v úzké spolupráci s krajskými záchrannými službami. Projekt byl realizován za podpory Jihomoravského Kraje, ale i soukromých dárců, České pojišťovny a společnosti Alfa-Helicopter.
„S podporou vývoje aplikací máme bohaté zkušenosti. Například v roce 2011 jsme podpořili vznik aplikace Horská služba, která stejně jako aplikace Záchranka, pomáhá lidem v nouzi," komentuje Jan Chvojka, ředitel marketingu České pojišťovny, a dodává: „Budeme samozřejmě rádi, pokud by nikdo nemusel aplikaci Záchranka použít, ale buďme realisté. Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech a my věříme, že v případě nouze bude aplikace Záchranka významným pomocníkem jak pro volající, tak pro záchranáře."
Aplikaci majitelé chytrých mobilních telefonů najdou zde.
Důležité upozornění: Uvedení aplikace Záchranka neznamená žádnou změnu v dostupnosti linky 155. Tuto linku je možné i nadále volat z jakéhokoliv telefonu.