Bílina - Vedení Bíliny neustává v jednání o obchvatu města, a to i přesto, že byla nedávno zamítnuta takzvaná východní varianta. Nyní je prověřována již bývalým zastupitelstvem navržená varianta X. O obchvatu Bíliny se mluví už desítky let.
Varianta X je znázorněna modře. Zdroj: město Bílina
Varianta X má hned tři podvarianty. "Všechny tři jsou ale téměř stejné, liší se pouze ve výškovém uspořádání a napojení sjezdů a nájezdů," popsal vedoucí dopravního odboru Oldřich Jedlička.
Varianta X počítá s nájezdem na obchvat těsně před Bílinou ve směru od Teplic u stavebnin. Tam by řidiči vyjeli na přemostění, které by překlenovalo řeku a železnici směrem k Důlní ulici. Na tu by se napojilo a zhruba v polovině ulice by obchvat vedl do tunelu. "Ten by se stáčel zase zpět pod řeku a železnici. U koupaliště by vyústil na povrch a napojil se zase na silnici 1/13," vysvětlil vedoucí. Celý obchvat by byl čtyřpruhový.
Zastupitelé se s tímto návrhem seznámili na svém zasedání. Návrh hodnotili veskrze kladně, ale viděli i zápory. "Negativem je podle mě špatné napojení Pražského Předměstí a sídliště Za Chlumem na obchvat a také to, že se u vyústění tunelu a napojení na třináctku bude koncentrovat velké množství aut u rekreační a sportovní zóny na Kyselce," upozornil zastupitel Jindřich Brunclík. Výhodou varianty X je její délka, ta by se oproti východní variantě zkrátila zhruba o čtyři kilometry, a také kladné vnitřní výnosové procento i přes vyšší pořizovací stavební náklady.
Před několika měsíci prozatím ukončilo Ředitelství silnic a dálnic přípravné práce na takzvané východní variantě, která měla vést kolem Bořně, přes zahrádkářskou kolonii a napojovat se na silnici 1/13 za městem ve směru na Teplice. Stále je však kromě varianty X ve hře i možnost přemostění města, které by vedlo přímo nad silnicí 1/13, nebo tunelu, který by vedl přímo pod touto silnicí.
"Jednání budou nadále pokračovat. Studii ŘSD pro variantu X jsme obdrželi v těchto dnech a nyní jí hodnotíme. Budeme se zabývat spolu s ŘSD a ministerstvem dopravy například i tím, zda skutečně uleví dopravě a řidiči ji budou využívat a jaký dopad bude mít na provoz v centru. V tomto nám napomůže dopravní model, který v současné době město poptává," dodala místostarostka Zuzana Bařtipánová.