Teplice – Unikátní výstavu otevřeli pracovníci regionálního muzea v pátek 27. září v Jízdárně teplického zámku. Projekt s dvojjazyčným názvem Umění v nouzi? / Kunst in Not? představuje díla pěti desítek německy hovořících umělců, kteří tvořili v Čechách za první republiky.
Název není samoúčelný a poukazuje na dobu, v níž vládla nouze nejen hospodářská, ale především nouze ve vztahu k umění. Cílem projektu je seznámit veřejnost s málo známou muzejní činností, která Teplice vyzdvihla mezi centra výtvarného umění prvorepublikového Československa.
Na realizaci výstavy, náročné po stránce příprav, se podílela svým bádáním celá řada muzejních pracovníků. Věnovaná je významné osobnosti prvorepublikové éry, Emmě Meisel. Pedagožce, kurátorce, kritičce a jednatelce Sekce výtvarné umění Muzejní společnosti Teplice – Šanov 1932-1938. Expozice představuje díla, která dosud nebyla veřejně prezentovaná a pocházejí ze soukromé sbírky jak Emmy Meisel, kterou od poválečných let spravuje teplické muzeum, tak z dalších sbírek veřejných a soukromých.
Úvodního slova vernisáže se ujal ředitel regionálního muzea Radek Spála. Ten přivítal všechny hosty, mimo jiné i zástupce Sudetendeutsche Stiftung, a uvedl, že výstava přináší další střípky z vlastní historie teplického muzea. „Touto výstavou navazujeme na velice úspěšnou loňskou výstavu Teplice za první republiky. Díky Emmě Meisel, které jsme výstavu věnovali, jejím recenzím, kritikám, článkům i archivu, můžeme nyní čerpat z výsledků její práce.“
Vedoucí historického oddělení Bohuslava Chleborádová zmínila, že hlavním cílem sekce Emmy Meisel bylo zprostředkovat veřejnosti setkávání s výtvarnými proudy německy hovořících autorů. Sekce za dobu svého působení uspořádala 18 výstav, ve kterých vystavovalo více než dvě sta výtvarníků, prezentováno bylo více než tři tisíce děl, která zhlédlo na patnáct tisíc návštěvníků. Chleborádová vyzdvihla práci Emmy Meisel i její zásluhu na budování sbírek umění z dvacátých a třicátých let. „Sekce měla trvání pouhých pět let, do roku 1938, kdy se Emma Meisel stala obětí holocaustu. Paradoxem je, že její soukromá sbírka moderního německo-českého umění se pak stala součástí muzejních sbírek.“
Na přípravě výstavy se podílela i Anna Habánová z Oblastní galerie Liberec. Ta zdůraznila význam sbírky Emmy Meisel, stejně jako význam muzea a odvahy pracovníků, kteří dokázali její sbírku v období po roce 1945 udržet téměř celou. „Oblast bohatých Sudet je oblastí, která byla užívána německy hovořícími obyvateli. Ti byli po roce 1945 odsunuti a zůstala tady po nich zásadní těžká mezera, která se ne snadno vyplňuje. To, co je uchováno ve zdejších sbírkách, je jedinečné svým množstvím a rozsahem. Nikde se nezachovalo takové množství děl jako tady.“
Anna Habánová přiznala, že když byla v roce 2012 v teplickém muzeu bádat poprvé, byla rozsahem zdejších sbírek velmi překvapená. „Do té doby se tradovalo, že jediným muzeem, které může sbírat české Němce, je liberecká galerie. Troufám si říct, že v teplických sbírkách je počet děl mnohonásobně vyšší.“ Součástí výstavy Umění v nouzi bude i vydání publikace. Ta by měla být podle Habánové veřejnosti představená v rámci komentované prohlídky 2. února 2020, kdy výstava Umění v nouzi končí.