ČR/Lužná u Rakovníka - Pivní speciál Kryšpín, jehož koupí cestující přispějí na opravu legendární lokomotivy, to je novinka v minibarech Českých drah. Kromě minibarů je tento ležák pivovaru Proud k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.
Parní lokomotivu 365.024 z roku 1923 čeká finální část renovace, díky které bude znovu zprovozněna. Podpořit opravu mohou železniční fanoušci i koupí jedenáctistupňového pivního speciálu Kryšpín pivovaru Proud. Ten je k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka a nově také minibarech Českých drah.
„Veškerý výtěžek půjde na opravu lokomotivy ‚pětašedesátky‘, která v letošním roce slaví 100 let od výroby. Lokomotivní řadu 365 navrhla skupina kolem konstruktéra Vojtěcha Kryšpína a ve 20. letech minulého století pomohla vyřešit nedostatek hnacích vozidel na rozsáhlé železniční síti tehdejší Československé republiky. Finální část renovace tohoto stroje probíhá v Lužné u Rakovníka. Ke zprovoznění lokomotivy je ještě potřeba opravit a doplnit rozvody páry a mazání, opláštit kotel, osadit všechny armatury a provést další dokončovací práce. Vše bychom chtěli zvládnout do konce letošního nebo nejpozději začátkem příštího roku. Finální zprovoznění lokomotivy bude realizováno ve spolupráci s kolegy z dílen z německého Meiningenu,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.
Na železnici i v pivovaru měla pára svého času nezastupitelné místo. Ze železnice sice skoro zmizela, ale v pivovaru ohřívá varnu dodnes. Pivo Kryšpín z pivovaru Proud je tak poctou strojům, které jsou hezkou připomínkou zlatého věku páry.
„Tento jasně zlatý ležák s bohatou bílou pěnou přináší nezapomenutelný zážitek pro vaše chuťové pohárky. Jeho typická chmelová vůně se skládá z květinových a ovocných tónů, které dodává odrůda chmele Juno. Při prvním ochutnání vás oslní jeho výrazné aroma,“ dodává Lenka Straková, sládková pivovaru Proud.
Služba ČD Minibar je v současném jízdním řádu zajištěna ve 171 spojích, v dalších vlacích jsou umístěné také prodejní automaty s občerstvením. Jedná se o linky Západní expres, Krušnohor, Hradečan a Krakonoš v úseku Praha – Hradec Králové, Ostravan, Slovácký expres, Vysočina, Rožmberk, Svitava a Moravan.
Parní lokomotiva 365.024
Lokomotiva je prvním představitelem úspěšného tuzemského železničního strojírenství. Na žádost ČSD ji dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Jednalo se o první typ, který vycházel z návrhu skupiny pod vedením známého konstruktéra Vojtěcha Kryšpína. Od září do prosince 1921 dodal výrobce v první sérii dvacet kusů. Druhou sérii získaly ČSD od května do října 1923.
Lokomotiva, která prochází rekonstrukcí, byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnostních podmínek chátrala. V roce 2018 byla odvezena na renovaci do dílen v Meiningenu v Německu, kde byl vyroben nový popelník, kompletně opraven pojezd lokomotivy včetně rozvodu, byl vyroben nový parní válec a instalován byl kotel. Následně byla převezena v roce 2022 zpět do Lužné u Rakovníka na dokončení opravy.