Dubí, Mstišov – Obyvatele Mstišova trápí průjezd nákladních vozů a kamionů obcí. Komunikace ve směru na Košťany je podle nich neúměrně zatěžovaná těžkou nákladní dopravou. V samotné obci navíc sídlí firma, která poskytuje servis kamionů a má na kritizované situaci také svůj podíl. Na posledním zasedání dubských zastupitelů proto zazněl dotaz směrem k vedení města, zda je možné průjezd kamionů obcí nějak eliminovat. „Tahle situace vadí i Košťanským, ale řešení není jednoduché,“ upozornil starosta Petr Pípal.
Ten v inkriminované lokalitě bydlí rovněž. Nedomnívá se ale, že by situace byla tak kritická, jak někteří popisují. „Je to jedna z mála vhodných spojnic pro řidiče, když chtějí objet Teplice. V Košťanech jsou fabriky, jezdí tam skláři. Přes všední den je tak provoz skutečně trochu vyšší, ale neoznačil bych ho za neúnosný.“ Starší žena, která tu vlastní domek, nám řekla: „Já si myslím, že to hodně dělají řidiči. Někteří projedou, a nevíte o nich. Jiný to honí do zatáček, do kopce a motor řve. V takové obci je každý větší auto víc slyšet.“ Navštívili jsme lokalitu ve všední den. V době od 9.30 do 10.30 kolem nás projelo celkem pět nákladních vozů.
Podle starosty Pípala se ke kritizovanému provozu na komunikaci druhé třídy, která je v majetku Ústeckého kraje, ale váže i další problém. Tím jsou některé staré mostky přes malé vodní toky. V loňském létě tady například proběhla revize jednoho z nich. Na základě kontroly bylo místo osazené značkou s upozorněním na sníženou tonáž do maximálních 16 tun. Pípal je přesvědčený, že jde o celorepublikový problém, kdy se silničářům podobný postup vyplatí víc, než kdyby měli mostky opravit. Situace pak není podle něj jednoduchá ani pro policii.
U některých z mostků je upozornění na sníženou tonáž, přesto přes ně jezdí kamiony daleko těžší. Foto: Ilona Kaulfuss
„Jsou to už staré mostky, které nebyly projektované na takovou zátěž. Jako třeba ten ten, co vede ve Mstišově pouze do vjezdu jediné firmy. Je u něho snížená tonáž na 15 tun. Paradoxní přitom je, že vede do areálu společnosti, která se zabývá servisem kamionů. Dokud tam sídlila potravinářská firma, nic nehrozilo, i když už tehdy nebyl mostek v dobrém technickém stavu. Kamiony, které tu teď jezdí, mají ale 35 tun i více.“
Jak Pípal dodal, dotčený mostek spadá do majetku města a jeho případná rekonstrukce by vyšplhala odhadem na 4 milióny korun. „Když k tomu přidáme 1,5 miliónu, mohli bychom za tu částku odkanalizovat celý Horní Mstišov,“ odhaduje starosta. Podle jeho slov slouží mostek jediné společnosti, a ta odpovědnost za jeho stav odmítá. „Mostek je uzpůsobený na zátěž do 15 tun. Pokud tam tedy jezdí kamiony, které povolenou tonáž překračují, nebude případný průšvih problémem města, ale firmy, která se toho dopouští,“ uzavřel Pípal.