ČR - Klientům, kteří se dohodnou se svým věřitelem na odkladu úhrady splatných závazků v souvislosti s pandemií nemoci COVID-19, nehrozí zápis do negativních registrů sdružení SOLUS. I přes složitou situaci však SOLUS doporučuje, aby klienti se svým věřitelem aktivně komunikovali a hledali společně řešení.
„Členové sdružení SOLUS vždy mají zájem aktivně se svými klienty řešit případné potíže s úhradou závazků, které vyplývají z uzavřených smluv. S ohledem na aktuální situaci přicházejí s dalšími vstřícnými návrhy. Je však nezbytné, aby klienti své věřitele o případných finančních problémech včas informovali,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Ve vztahu k věřitelům doporučuje SOLUS klientům z řad spotřebitelů i podnikatelů dodržovat následující jednoduchá pravidla:
- Řešte případné potíže s úhradou svých závazků aktivně a včas. Odklad splátek, jejich snížení či jinou úpravu splátkového kalendáře lze s věřiteli dohodnout, musí ale o potížích svého klienta vědět a včas nastavit nová pravidla smluvního vztahu.
- V případě potíží s úhradou závazků komunikujte s věřitelem ideálně písemně elektronickou formou. Jako druhé nejlepší řešení zvolte telefonát na zákaznickou linku. V souvislosti s opatřeními Vlády ČR se vyhněte osobní návštěvě poboček, pokud to není nezbytně nutné.
- Nežádejte o odklad plateb, pokud to skutečně není nutné s ohledem na vaší finanční situaci. Nastavení změněných parametrů u jednotlivých smluv je na straně věřitelů časově náročné, procesy s tím spojené nelze dostatečně automatizovat a vždy do procesu musí vstoupit lidský faktor. Pokud odklad plateb skutečně nepotřebujete, nedělejte si „splátkové prázdniny“ – zabíráte kapacitu pracovníků na straně věřitelů těm, kteří odklad skutečně potřebují.
Do činnosti sdružení SOLUS je zapojeno řádově 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií a P2P půjček.
Ke konci roku 2019 evidovalo sdružení SOLUS v největším registru dlužníků v ČR (Registr FO, který sleduje závazky po splatnosti u spotřebitelů) závazek po splatnosti u 6,4 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % ke konci 2018). Celkový dluh po splatnosti evidovaný u těchto 567 tisíc občanů dosáhl takřka 47 miliard korun (oproti 49,5 mld. Kč ke konci roku 2018).