Dubí – Kromě toho, že Gymnázium Jana Amose Komenského získalo před několika dny ocenění Gympl roku 2019 a skončilo na druhém místě v Ústeckém kraji, je nejspíš také jedinou střední školou v okolí, která před třemi týdny přešla zpátky k běžné výuce. Do školy se na výzvu vedení školy vrátilo dobrovolně osmdesát procent žáků. Ostatní pokračují v distančním studiu doma.
Na pedagogický sbor klade současný dvojí způsob výuky vysoké nároky. Jak ale prohlásila ředitelka školy Jaroslava Turková, otevření školy už pedagogové cítili jako nutnost. „Podle učitelů distanční výuka ztrácela svůj význam. Zejména u menších dětí. Při online výuce můžete jen obtížně hledat nějaké zábavné metody. Navíc žáci, kteří nezvládali způsob výuky v celé míře, potřebovali prostor, abychom to s nimi procvičili. A popravdě, už se nám po dětech taky stýskalo,“ vysvětluje ke zprovoznění školy ředitelka.
„Nevíme o žádné jiné střední škole široko daleko, která by zahájila výuku jako my, třeba jen v nějaké alternativní podobě,“ navazuje na slova ředitelky výchovná poradkyně Eliška Takáčová. Vyučující v hodinách podle ní většinou opakují probrané učivo. Vyčleněné jsou ale v týdenních rozvrzích i dny, kdy se pro žáky připravují různé zábavné aktivity. Jak ve třídách, tak i na zahradě školy.
„Účast je založená na dobrovolnosti, a přesto je tu 80 procent všech dětí. Vzali jsme to jako výzvu a řekli si, že se musíme zatraceně snažit, aby se ti, co zůstali doma, těm osmdesáti procentům nesmáli,“ říká Eliška Takáčová s úsměvem. „Celé to koronavirové období bylo hodně náročné. Pracovali jsme dvakrát déle než normálně. Nikdo online výuku neuměl. Hledali jsme cesty, jak se s tím popasovat, vyrovnat. Nakonec se to podařilo. A vlastně jsme se toho spoustu naučili my i žáci. Ještě jsem ale nezažila náročnější školní rok.“
Gymnázium Jana Amosek Komenského v Dubí. Foto: Ilona Kaulfuss
Systém výuky na dubském gymnáziu funguje na principu anket, kde jsou vypsané rozvrhy. Ty se zveřejňují v Bakalářích. Žáci se přes ankety přihlašují a mohou si zvolit dny, kdy probíhá jejich výuka nebo nějaké aktivity. V případě, že některý z žáků dostatečně doma nepracoval a chybí mu známky, má prostor si je doplňovat a domluvit konzultaci s učiteli. Každou svoji účast ve škole musí žáci hlásit. U vchodu se jim totiž každý den měří teplota a počty dětí tak musí mít vedení školy pod kontrolou.
Učitel matematiky a dalších přírodních oborů, Luděk Gühl tvrdí, že distanční výuka zabrala pedagogům dvakrát více času než běžný výukový systém. „Žáci dostávali návody, jak co řešit a domácí úkoly, které posílali zpátky. Opravovali jsme chyby, posílali řešení, pracovali jsme v sobotu i v neděli do večera. Bylo to časově velmi náročné.“ Na dotaz, zda přece jen nenašel v nové zkušenosti něco pozitivního, zaznělo nekompromisní Ne. „Matematiku si musejí žáci naposlouchat. Pedagog je při výuce nezastupitelný. V hodinách se mohou kdykoliv na cokoliv zeptat. Když se ale probírá učivo na dálku, ne všichni jsou připojení, nebo online, vznikají problémy…“
Samostudium bylo náročné
Ani letošní maturant Michael Čech se neradoval z toho, že studenti mohli nějaký čas zůstat doma. „Pro mě to byl mnohem horší typ výuky. V tom jsem za jedno s učiteli. Doma jsme pracovali neustále pod časovým presem. Mnohem raději bych byl ve škole a slyšel výklad přímo od lektora. Všechno nastudovat sám bylo dost obtížné, zejména když jsme maturitní ročník. Jediné, co mohu kladně hodnotit, byla jakási příprava na styl práce, který nás čeká na vysoké škole, kde bude samostudium převažovat.“
Podle ředitelky má gymnázium rodinný charakter a vedení školy dbá na partnerské vztahy s dětmi a rodiči. „Scházeli jsme se v zahradě s dětmi v sobotu na táborácích a také na třídnických hodinách. V tom pokračujeme. Myslím, že ty tři týdny návratu k výuce, co máme za sebou, proběhly úžasně. Teď už uzavíráme známky a až na pár jedinců to vypadá, že budou prázdniny skutečně sloužit k odpočinku. Hlavní ale je, že víme, kde máme v září začít, na co navázat. Ve středu 24. června je pedagogická porada, ve čtvrtek odevzdávání učebnic a v pátek dáváme dětem vysvědčení. V pondělí a v úterý mají nematuritní ročníky ředitelské volno a maturanti ústní zkoušky.“
Po dvou týdnech museli zvolnit
Na dotaz, jak hodnotí práci pedagogického sboru v roce, poznamenaném pandemií koronaviru, Jaroslava Turková uvedla, že by všem dala jedničky s hvězdičkou. „Na rovinu. My jsme prvních 14 dní přepískli. Zavalili jsme děti úkoly, online výukou, protože jsme nepředpokládali, že to bude trvat tak dlouho. A rodiče už začali avizovat – potřebujeme zvolnit. Třetí týden to dopadlo i na nás. Takže jsme udělali manuál, od kdy do kdy budou úkoly na elektronickém systému. Nám totiž nedošlo, že i rodiče pracovali z domova. Ve chvíli, kdy jsme naplánovali online výuku, maminka měla třeba naplánovanou videokonferenci a doma se blokovali. A i když měli všichni počítače, tak jim to zase neutáhla wifina. Jakmile ale dostali rozpis dopředu, byli schopní si nastavit režim tak, aby k tomu nedocházelo.“
Otevřené vztahy mezi pedagogy, rodiči a dětmi jsou podle Jaroslavy Turkové nejdůležitějším trojúhelníkem na bázi vzájemné důvěry. A na té, jak ředitelka zdůraznila, se odráží nejen kvalita výuky, ale také na ní stojí a padají úspěchy celé školy. „Naši žáci teď půjdou s čistým štítem na prázdniny a my si naplánujeme září, abychom navázali v rámci zjištění, co de dařilo a co méně,“ uzavřela k letošnímu školnímu roku, na který zřejmě nikdo dlouho nezapomene, Jaroslava Turková.