Teplice – Radikální odklon od současné podoby prostoru před teplickým nádražím řeší územní studie, kterou bude v nejbližších dnech projednávat rada města. Rozšíření chodníků na deset metrů, zrušení účelu parkovacího ostrovu kolmo k nádraží, vytvoření kruhového objezdu, cyklostezka, stromořadí a řada dalších změn, které mají za cíl zkvalitnění užitného komfortu. Pokud radní kývnou na realizaci studie architekta Václava Brejšky a společnosti PROCEDOP, čeká město investice v hodnotě cca 120 miliónů korun.
Načasování záměru koresponduje se zahájením rekonstrukce budovy teplického nádraží, do které Správa železnic investuje zhruba 2 miliardy korun. Podle autora studie veřejně projednávané v pondělí 16. ledna, záměr zkvalitnění prostoru před a za nádražím navazuje logicky na očekávanou proměnu jednoho z největších nádraží v Čechách. Rozhodnutí o tom, zda město do projektu půjde, by mělo padnout v nejbližších dnech.
Návrh územní studie přednádraží cílí na zlepšení funkčnosti a uživatelského komfortu. Kromě komplexního uspořádání lokality, poměru dopravních a pěších dispozic, je zaměřený především na celkové zpříjemnění prostoru. Tedy místa, kde lidé tráví čas před odjezdem, po příjezdu, při čekání na MHD a které zároveň slouží jako uvítací vstup pro návštěvníky města.
Současná situace před teplickým nádražím je nepřívětivá uživatelsky jak k dopravě, tak především k chodcům. Kvalita chodníků, zastávek a dalších částí infrastruktury je špatná. Celkovému prostoru dominují komunikace, ale ani ty místní dopravě nevyhovují. Prostor pro pěší je diskomfortní a neodpovídá současným potřebám. Chodníky by po revitalizaci lokality měly například disponovat kamennou dlažbou a ve frekventovaných úsecích dlažbou žulovou.
Územní studie počítá také se zrušením levého odbočovacího pruhu do ulice Husitská ve směru od Trnovan, který v současné době přináší spoustu kolizních situací. Před nádražím směrem k přechodu budou zrušená parkovací místa a šířka chodníku se tu téměř zdvojnásobí. K rozšíření chodníku dojde i v ulici 28. října. Zmízí parkovací místa v kolmém ostrovu směrem z Masarykovy ulice od Vrchlického. Ten bude sloužit výhradně pro pěší. Zhruba 300 nových parkovacích míst nahradí zrušená po rekonstrukci budovy nádraží.
Stávající světelnou křižovatku nahradí kruhový objezd s ostrůvky a kratšími přechody pro pěší. Podle Václava Brejšky uvedené změny neovlivní průjezdnost negativně, naopak by se měla o 20-30 procent zlepšit. V lokalitě před nádražím povede i cyklostezka. A to od parku Doktorky Horákové do ulice Hrázní, ve směru do Trnovan a do ulice 28. října. Počítá se také s vytvořením několika cyklo boxů a instalací cyklostojanů. Prostor se celkově zkvalitní a může nabídnout mimo jiné i posezení v předzahrádkách.
Pokud město na realizaci studie přistoupí, je podle architekta Brejšky možné naplánované změny uskutečnit v průběhu 5-6 let. Po úpravě přednádraží přijde na řadu prostor za budovu nádraží, místo, kde stojí Lagerhaus. Oba prostory by měly propojit podchody. Město se tak zhruba v polovině 21. století přelije přes trať v podobě obytné zóny s obchody, infrastrukturou a nezbytným zázemím.