Červnová vážná nehoda na Děčínsku. Foto: redakce
Teplice

ČR - Společná iniciativa za bezpečnost v blízkosti kolejí – Správa železnic, České dráhy a Drážní úřad – spouští pod záštitou Ministerstva dopravy celostátní mediální kampaň upozorňující na tragické následky nepozornosti, riskování a nerespektování pravidel na železnici.

Kampaň využívá prázdné židle jako symbol ztráty blízkých, kterou už nelze zvrátit. Hlavní tváří kampaně je herečka Linda Rybová.

Tři nejvýznamnější drážní instituce v České republice spouští celostátní bezpečnostní kampaň zaměřenou na všechny věkové skupiny. Navazují tak na letní on-line bezpečnostní kampaň, která byla cílená především na mládež. Kampaň „Prázdné židle“ se objeví ve vysílání programů České televize, na venkovních plochách na nádražích po celém Česku a v on-line prostředí.

„Bezpečnost provozu na české železnici nezajistí jen investice do zabezpečení tratí a přejezdů nebo zlepšení pracovních podmínek strojvůdců. Musíme se zaměřit i na veřejnost a apelovat na dodržování pravidel. Kampaň v oblasti prevence má potenciál snížit počty mimořádných událostí a tím i židlí, které obrazně řečeno po těchto tragédiích zůstávají zbytečně prázdné. Pokud se nám to podaří, bude to mít přínos i pro plynulost dopravy a atraktivitu cestování vlakem,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Minulý rok se při nehodách na železnici zranilo celkem 453 lidí a 238 z nich na následky zranění zemřelo. V roce 2022 tak každých 36 hodin zůstala zbytečně prázdná další židle. Počet úrazů osob do 26 let byl dokonce nejvyšší za posledních 5 let. Mezi příčinami dominuje nerespektování pravidel ze strany chodců a řidičů.

„V loňském roce Správa železnic investovala do zabezpečení přejezdů rekordní částku – přes 3 miliardy korun. Samotné investice za vás ale nebudou dávat pozor, jestli bliká výstražné světlo na přejezdu. Proto jsme se ve snaze o dlouhodobé zlepšení rozhodli vsadit na plošnou osvětu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V rámci kampaně vznikl speciální web BudesNamChybet.cz, kde návštěvníci najdou podrobnosti o kampani, a především shrnutí pravidel bezpečnosti, díky kterým lze nehodám snadno předcházet. Právě za účelem dlouhodobé edukace veřejnosti budou na web postupně přibývat další materiály, s jejichž pomocí mohou téma bezpečnosti na železnici atraktivní formou předávat například učitelé svým žákům.

„Ztráta každého života na železnici je tragická a zbytečná. Nejen pro rodiny a blízké, ale i pro naše kolegy strojvedoucí, kteří si následky nehod také nesou po celý život. Chtěl bych apelovat na veřejnost, aby nejen respektovala všechna bezpečnostní pravidla, ale také aby byla vždy pozorná a ohleduplná,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Příčinou většiny vážných střetů vlaků s osobami či vozidly je nerespektování zákazu nebo výstrahy. Risk a nepozornost, to jsou hlavní problémy, které vyplývají z šetření mimořádných událostí, ale i z řešení přestupků osob, které se v kolejišti pohybovaly a obětí nehody se naštěstí nestaly. Plošnou osvětu považujeme za velmi důležitou a věříme, že spolu s investicemi do zabezpečení pomůže snížit počty obětí,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Namísto zobrazování drastických záběrů vsadila kampaň na symboliku prázdných židlí představujících hlubokou ztrátu rodin a blízkých, která každé úmrtí nevyhnutelně provází. O tvorbu kampaně, jejíž tváří se stala herečka Linda Rybová, se postaralo studio Brainz Disruptive. K produkci využilo také moderní technologie – scénu s prázdnou židlí vygenerovala umělá inteligence za každého z 238 lidí, kteří vloni následkům nehod podlehli.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru