Ilustrační foto: Ilona Kaulfuss
Teplice

Krupka - Vedení města Krupky zásadně nesouhlasí se záměrem Vlády České republiky, která chce prostřednictvím státního podniku DIAMO s.p., za účelem zjištění zásob lithia a dalších nerostů, stanovit průzkumné území v okolí Krupky.

Stejně jako v roce 2019, kdy český stát přišel s tímto nápadem poprvé a město ho oficiální cestou zavrhlo, odeslala radnice i tentokrát Ministerstvu životního prostředí nesouhlasné stanovisko, kterým záměr jednoznačně odmítá. 

„Případná těžba sice není na pořadu dne, ale již nyní je třeba se aktivně bránit. Vůbec nechceme domýšlet důsledky pro celé naše město, pokud by povolovací proces došel až do fáze případné těžby. To se nesmí stát, protože by to pro rozvoj Krupky znamenalo katastrofu,“ říká místostarosta města Rostislav Kadlec.

Krupka podle něj sice vděčí za svůj vznik právě dobývání cínu a dalších rud, je ale třeba si uvědomit, že způsoby těžby praktikované v minulosti se nedají srovnávat se způsoby dobývání nerostů ve 20. a 21. století. „Ústecký kraj má se zničením životního prostředí spojeným s těžbou v posledních desetiletích své neblahé zkušenosti. S těmito negativními důsledky se potýkáme dodnes,“ připomíná starosta Jan Kuzma. 

Krupka je navíc od roku 2019 zapsána jako součást Hornického regionu Krušnohoří/Erzgebirge na Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO a stát by tak neměl plánovat aktivity, které reálně ohrožují památky světového významu. „Od počátku upozorňujeme na závazky České republiky vyplývající z památkové ochrany Hornické kulturní krajiny Krupka. V žádném případě nechceme přijít o členství v tomto světovém prestižním společenství kulturních památek. A to už vůbec nemluvím o případné mezinárodní ostudě,“ podotýká Kadlec. 

Město ve svých argumentech zdůrazňuje i složitost místního horského terénu a ulic, které nejsou dimenzovány na případnou nákladní dopravu. „Není přece možné vést nákladní dopravu městskou památkovou zónou, především pak Husitskou ulicí ani dalšími přilehlými ulicemi. Rovněž zvyšování nákladní dopravy v ulici 1. Máje směrem od Dubí nepovažujeme za únosné. Podobně je tomu i u řady další komunikací umožňujících přístup do oblastí plánovaného průzkumu či případně realizace těžby. To vše se týká také Maršova, Unčína a v podstatě i všech ostatních městských částí Krupky,“ upozorňuje místostarostka Miloslava Bačová. 

V navrhovaném průzkumném území se navíc nachází několik lokalit chráněných z hlediska ochrany přírody a krajiny a z hlediska ochrany vod. Jde především o součásti soustavy chráněných území Natura 2000, kterou na svém území vytvářejí podle jednotných principů všechny státy Evropské unie. „Ministerstvu životního prostředí jsme důrazně připomněli nutnost zachování kvality života občanů Krupky a ochrany životního prostředí. Doufáme, že zvítězí zdravý rozum. Kvalitní život nelze vyvážit finančními efekty případné budoucí těžby! Ústecký kraj si zaslouží zlepšování životního prostředí, a nikoliv pravý opak,“ dodává místostarosta Rostislav Kadlec.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru