ČR – V neděli začala „vrcholná valentýnská sezóna“. Zpravidla totiž trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“, který tedy letos připadá na pátek.
Obliba Valentýna rostla v Česku v uplynulých deseti až patnácti letech rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů v ČR a ve světě. Vyplývá to ze studií Mastercard Love Index vyplývá, podle nichž Češi navyšovali své výdaje ve vyšších stovkách procent, zatímco zvýšení ve světě bylo „jen“ v jednotkách stovek procent, dvakrát až třikrát pomalejší. V Česku i ve světě však růst valentýnských výdajů zásadně zbrzdila nejprve covidová pandemie a pak na ni částečně navazují inflační krize, umocněná dopady války na Ukrajině.
Je třeba ovšem vzít v potaz odlišné cenové hladiny v ČR a v zahraničí, odlišnou cenovou strukturu, jiné valentýnské zvyklosti, podíl populace, který Valentýna v dané zemi skutečně slaví, rozdílnou počáteční srovnávací základnu či makroekonomický vývoj v ČR a v zahraničí, včetně vývoje kursů měn. Teprve pak bychom mohli spolehlivěji určit o kolik výrazněji skutečně narůstá obliba Valentýna v ČR a jinde ve světě.
K nejoblíbenějším valentýnským dárkům, které lidé v ČR pořizují online, patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty, vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat.
Valentýna tak či onak slaví zhruba čtvrtina populace ČR starší patnácti lety, tedy necelé 2,3 milionu lidí. Letos lze na základě dat z minulých let předpokládat, že muži za dárky na Valentýna utratí v průměru mírně přes 1000 korun, ženy zase průměrně takřka 900 korun.
Letos valentýnské výdaje obyvatel ČR navýší tržby příslušných obchodníků o zhruba 2,2 miliardy korun. Vyplývá to z výpočtu na základě příslušných průzkumů ohledně valentýnských výdajů Čechů v minulých letech, zohledňujícího vývoj cenové hladiny, maloobchodních tržeb a nálady spotřebitelů v uplynulých měsících.
Češi na Valentýna nejčastěji utrácí za květiny, bonboniéry nebo různá přáníčka. Dále za šperky, masáže, spodní prádlo, parfémy, ale i sklenice na šampaňské nebo dovolené ve městech, jako jsou Paříž či Benátky.
Z rostoucí obliby se po odeznění covidu opět těší valentýnské zážitkové dárky, jako romantický let letadlem, projížďka na „gondole“ po Vltavě a Čertovce v Praze nebo romantická noc v některém z luxusních hotelů.
Běžně platí, že zhruba čtyřicet procent z těch obyvatel ČR, kteří Valentýna slaví, bere svoji drahou polovičku na večeři do restaurace. Letos utratí zhruba 1400 korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu stoupnou až o zhruba 640 milionů korun.
Celkově tedy Valentýn letos na tržbách prodejcům a provozovatelům restaurací vynese přes 2,8 miliardy korun.