Záluží – V celém Chemparku Záluží se zastaví na několik týdnů výroba. Odstaveny budou všechny technologie společností Unipetrol RPA a Česká rafinérská. Pět a půl tisíce lidí zde bude od 15. března postupně pracovat na velkých opravách a nových investicích, které si dohromady vyžádají přes dvě a půl miliardy korun. Výroba začne znovu najíždět 30. dubna.
Co znamená takzvaná zarážka pro region? Třeba zvýšený provoz na silnici Most – Záluží – Litvínov, občasné dopravní komplikace a budou také více využívány polní hořáky. To s sebou přináší nezbytné zvukové, světelné a kouřové efekty.
„Jde o dlouhodobě plánované odstavení veškeré technologie kromě energetických služeb. Jde také o jediné období, kdy je možné udělat některé investiční akce," uvedl v pondělí člen představenstva Unipetrolu Łukasz Piotrowski. Kromě investic je důvodem pro zarážku pravidelná údržba všech zařízení. Koordinované a řízené odstavení výrobních bloků je výhodnější, než nekoordinované odstávky dílčích provozů. Celkové náklady dosáhnou více než 2,5 miliardy korun, z toho činí investiční náklady více než miliardu korun. Investičních projektů bude více než pět desítek.
A co je cílem zarážky? Stručně shrnuto zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti provozů, vyšší ochrana životního prostředí a samozřejmě zvyšování konkurenceschopnosti společnosti.
Je dobré vědět o zarážce: Vliv na okolí a dopravu
Ve zvýšené míře budou využívány polní hořáky pro spalování nestandardní produkce. Spalování provází nezbytné zvukové, světelné a kouřové efekty. „Tomu se nelze vyhnout," uvedl technický ředitel Unipetrolu RPA Jan Sailer a připojil omluvu směrem k veřejnosti. „Děláme již v přípravě maximum pro to, abychom je co nejvíce omezili," dodal.
Může se také komplikovat situace na silnici I/27, a to v ranní a odpolední špičce či při převozu nadměrných nákladů. Pro dopravu zaměstnanců a externích pracovníků je předjednáno v případě potřeby posílení spojů MHD.
Do čeho se investuje
V České rafinérské je klíčovou investicí zvýšení provozuschopnosti jednotky kontinuálního katalytického reformingu, která je nejdůležitější pro výrobu benzínu a vodíku. Dále také na první část rehabilitace štěpné jednotky, která je hlavním dodavatelem produktů na etylenovou jednotku, zvýšení efektivity zpracování síry, která bude mít pozitivní dopad na životní prostředí, a kompletní modernizace řídicího systému rafinérie, což má vést k vyšší bezpečnosti.
Pro Unipetrol RPA jsou nejdůležitější projekty modernizace výrob, klíčovým projektem bude například navýšení výrobní kapacity polypropylenu.
Předchozí zarážka v Záluží byla v roce 2011, ta současná se připravuje už od roku 2014. Další je naplánovaná na rok 2021. Opakuje se tudíž zhruba ve 4,5letých až pětiletých cyklech. Předpokládá se, že při té současné bude odpracováno 1,4 milionu hodin.