Ústecký kraj - S příchodem vánočních svátků zaznamenávají především e-shopy zvýšený zájem o nákup zboží. Pro obchodníky i spotřebitele je vánoční prodej jedním z nejdůležitějších období roku. S nárůstem obliby nákupu přes internet zaznamenala Česká obchodní inspekce i nárůst nekalých praktik, které prodejci e-shopů používají.
Ve 3. čtvrtletí 2016 bylo při kontrolách u tohoto typu prodeje zjištěno porušení zákona téměř v 90 procentech, což je o 4 procenta více než ve 2. čtvrtletí 2016 „Při kontrolách e-shopů se i nadále objevují nedostatky v poskytování nesprávných informací nebo povinné informace zcela chybí. Prodávající také často neuvádějí informaci o subjektech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Tuto povinnost jim ukládá od února 2016 zákon o ochraně spotřebitele. Vzhledem k vysokému počtu zjištěných nedostatků bude Česká obchodní inspekce v kontrolách internetových prodejců pokračovat i v následujícím čtvrtletí,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Inspektoři se zaměřují na obchody s větším počtem udání
Ústecký inspektorát České obchodní inspekce provedl od července do září 41 kontrol, při 37 z nich zjistil nějaké pochybení, což činí 90,2 procenta. Celkově v České republice provedli inspektoři 252 kontrol. ČOI se při kontrolách e-shopů zaměřuje především na prodejce, na které eviduje větší počet podání spotřebitelů, těch bylo ve sledovaném období v souvislosti s internetovými obchody přes 1400. Inspektoři ČOI se zaměřili na plnění povinností, které vyplývají prodávajícím a poskytovatelům služeb ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 226 kontrolách, což představuje 89,7 % z celkového počtu provedených kontrol. Ústecký kraj se tedy nijak nevymyká celorepublikovému průměru. Z něj vyčnívá pouze inspektorát v Praze a Středočeském kraji, který zjistil pochybení jen v necelé polovině případů.
Zjištěné nedostatky a uložené sankce
Nejčastěji porušovaným právním předpisem byl zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jehož porušení bylo zjištěno v 523 případech, z toho:
- ve 240 případech bylo použito nekalých obchodních praktik, kdy prodejce neposkytl zákonem stanovené informace, případně je poskytl neúplné či jinak zavádějící, které mohou vést spotřebitele k rozhodnutí o koupi, které by jinak neučinil, (§4 a §5)
- ve 122 případech se jednalo o porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o tom, že případné spory mezi nimi lze řešit také mimosoudní cestou, v takovém případě spotřebitel může kontaktovat subjekt mimosoudního řešení, kterým je například ČOI (§14) – více https://adr.coi.cz/cs
- v 92 případech se jednalo o neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva na reklamaci (§ 13)
- v 69 případech se jednalo o porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
- v 9 případech bylo kvalifikováno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
- ve 4 případech došlo k porušení nařízení EU č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
- v 16 případech byly porušeny ostatní právní předpisy
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo celkem 237 pokut v celkové hodnotě 1 336 000korun.
Cílem kontrolní akce České obchodní inspekce bylo sledování vývoje elektronického obchodování a případná eliminace nežádoucích praktik, které mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Jednotlivé inspektoráty cíleně postupovaly při výběru kontrolovaných e-shopů. Jednalo se převážně o ty obchody, které již na svých webových stránkách vykazovaly porušení právních předpisů nebo e-shopy, které jsou dlouhodobě problémové. Kontroly ČOI také reagovaly na 1461 podnětů spotřebitelů, což je o 81 podání více než ve 2. čtvrtletí 2016 (1380 podání spotřebitelů).