Ústecký region se brzy může zbavit nálepky kraje, odkud vysokoškoláci utíkají pryč, protože zde nenajdou uplatnění. Brzy o ně poroste zájem, už teď pomáhají vyvíjet bezpilotní auta. Tedy auta, která budou schopna jezdit bez řidičů. Namísto řidiče je bude ovládat počítačový systém. Člověk se v něm jen bude vozit a bude mít volné ruce a volnou mysl. Nebo ne, vůz může třeba jen převážet nějaký předmět z jednoho místa na místo druhé.
Nejde o plané řečnění. V Ústí nad Labem už teď pracuje 145 studentů vysokých i středních škol v projektu zaměřeném na vývoj autonomních technologií. Ústí nad Labem má řadu plus, která z něj dělají ideální místo, kde by se v Česku mohla autonomní vozítka testovat v reálném provozu. „Francouzská společnost Valeo má jedno ze svých výzkumných center v Praze. Děláme všechno pro to, aby pobočka, či detašované pracoviště výzkumného centra mohlo vzniknout i v Ústí. Mezi faktory, které tomu mohou napomoct, je brzké zahájení testování autonomních aut v městském provozu v Ústí nad Labem. To umožňuje právě dokončená studie proveditelnosti. Rádi bychom tuto zónu i ve spolupráci s drážďanským VW a dalšími partnery propojili dálnicí na již existující testovací zónu v Drážďanech. Tím by vznikla unikátní přeshraniční testovací zóna,“ říká ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
Ve městě a jeho blízkém okolí se podle aktuálně připravené studie proveditelnosti uvažuje o dvou úsecích, kde by se autonomní vozy mohly testovat v běžném provozu. Teď je čas tyto trasy na testování připravit. „Musí se opravit povrchy silnic, nastavit dopravní značky tak, aby opravdu byly perfektně vidět. Peníze na rozvoj zóny předpokládáme získat opět s podporou vlády z projektu Re:Startu, výzkumných a rozvojových projektů a samozřejmě od uživatelů zóny,“ zdůrazňuje Siviček. Projekt podporuje Ministerstvo dopravy ČR.
Ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
„Studie proveditelnosti je jakási „kuchařka“, která napovídá, jak se na vše připravit. A Ústí nad Labem ji už má dokončenou. Vzhledem k tomu, že většina automobilek, které na autonomních vozidlech pracují, se už chystá začít testovat v běžném provoze, jde o ideální načasování,“ podotýká Siviček.
Inovační centrum Ústeckého kraje proto intenzivně pracuje na tom, aby firmy a výzkumníci měli na Ústecku skvělé zázemí. „Oslovují nás malé i velké firmy v oboru. Spolupracujeme například s IBM, Google, navázali jsme kontakt BMW. Napomáháme univerzitě ve zkvalitňování IT vzdělávání. Jdeme ale ještě dál - podporujeme školy, které chtějí otevírat perfektně vybavené učebny robotikou. Už i základní školy se propojují s katedrami UJEPu. Ukazuje se totiž jako zásadní oslovit mladé co nejdřív, aby se v nich pěstovala inovativnost, kreativita, podnikavost a sociální dovednosti jako je umění pracovat v kolektivu,“ dodává ředitel centra.
Další ambicí Inovačního centra Ústeckého kraje je vybrat některý z brownfieldů v Ústí, kde by mohla vzniknout moderní zóna se sdílenými laboratořemi a technologiemi pro výzkumné týmy, které by tak byly v centru dění. Díky partnerům z různých oborů by tak ICUK mohl poskytovat nejen začínajícím podnikatelům prostory a technologie, na nichž si své podnikatelské plány mohou vyzkoušet, zda vůbec v reálném provozu obstojí.
Co je pro ambiciózní firmy snad ještě důležitější, díky ICUK mají k dispozici mentory s obrovskými zkušenostmi. „Rovnou jim ukážou, kudy cesta nevede a kudy by mohla vést a dají jim návody, jak se na trhu orientovat, aby se se vším dokázaly popasovat. Pro někoho může být totiž i rychlý úspěch likvidační, když si nedokáže spočítat, co je potřeba a jaké je maximum jeho možností,“ uvádí Siviček, pod jehož vedením ICUK již čtvrtým rokem pomáhá severočeským firmám růst a novým firmám získávat první zkušenosti a úspěšné zakázky.