Bílinsko – V neděli 14. července skončil na Bílinsku komentovanými prohlídkami první ročník zajímavého mezinárodního art festivalu, Bílinale. Projekt pražského spolku Omnium měl za cíl podpořit nejenom spolupráci několika českých a německých umělců na společných expozicích.
Svým počinem chtěl také vrátit na několik dní život do kostelů, které jsou dlouhou dobu opuštěné a na pokraji zájmu veřejnosti.
Akce se konala v kostele Zvěstování Panny Marie v Bílině-Újezdu, v Kostele sv. Kateřiny v Chouči a v Kostele sv. Havla v Hrobčicích. Uvedené sakrální památky jsou od roku 2017 v majetku spolku Omnium. Ten se jim snaží postupně navracet jejich původní podobu a současně vetknout znamení nedílného prvku společenského a kulturního života v dané lokalitě. Proto také festival dostal symbolický podtitul Nádech. Výdech.
Na Bílinale byli pozvaní umělci z Čech a Německa, kteří už mají s výstavami v sakrálních objektech své zkušenosti. Jak nám řekla jedna z kurátorek výstavy, Vendula Fremlová, intervence do podobných prostor není jednoduchá. „Umělci vstupují do místa, které je zatížené mnoha významy, symbolikou sakrálního prostoru, ikonografií a musejí citlivě zvažovat míru svého zásahu.“
Návštěvníci jmenovaných kostelů tak mohli od pátku 12. do neděle 14. července vidět při tvorbě jednotlivé umělce, případně se seznámit s jejich díly. Z českých účastníků například Martin Janíček vytvořil přímo na místě sochu, která byla současně i hudebním nástrojem. Její zapojení do akusticky kostela představil autor na páteční performanci. Lada Semenská prezentovala akustické objekty, zvony, v cyklu Kaligrafie zvuku. Kuličkami zavěšenými na provazech mohli návštěvníci rozeznít stěny zvonů a vznikalo úžasné propojení prostor kostela s jejich jemnými tóny. Markéta Váradiová instalovala v Chouči úchvatný zrcadlový objekt Singularita a cyklus obrazů Srdce hvězdy.
Z německých umělců zaujala Susan Donath, která se zaměřuje na sepulkrální (pohřební) kulturu. Na hřbitovech v Chouči a Hrobčicích oživila vsazenými zrcátky staré náhrobky, z nichž vypadly podobenky nebožtíků. Zrcátka tak odrážejí nejenom okolní prostor, ale i případné návštěvníky a vytváří zajímavé propojení odrazu pohybu s pasivní rolí náhrobku. Umělec, který si říká Ambech, vytvořil zajímavou pohyblivou a světelnou instalaci pro kostel na Újezdu. Karen Kling představila v Chouči soubor obrazů, opatřených na povrchu voskem, kterým vytvořila iluzi barevného filtru na portrétech a snímcích krajiny. Fotograf Sebastian Weise vystavil své snímky prolínání technických prvků v krajině a instalaci monumentálního kříže v hrobčickém kostele.
Projekt pořádal spolek Omnium společně s Heimatpflegerin der Sudetendeutschen, za finanční podpory Českoněmeckého fondu budoucnosti, organizace Haus des Deutschen Ostens, Obce Hrobčice a Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Byl prvním počinem tohoto druhu na Bílinsku a spolek Omnium v něm podle Barbory Větrovské chce pokračovat i v dalších letech. „Překvapil nás zájem ze strany veřejnosti i médií. Přijela sem například česká i německá televize, návštěvníci z Ústí, Prahy, ale i z Německa. Samozřejmě to nebyly davy, ale ani nešlo o zanedbatelný počet návštěvníků.“