Bílinsko – V neděli 14. července skončil na Bílinsku komentovanými prohlídkami první ročník zajímavého mezinárodního art festivalu, Bílinale. Projekt pražského spolku Omnium měl za cíl podpořit nejenom spolupráci několika českých a německých umělců na společných expozicích.

Svým počinem chtěl také vrátit na několik dní život do kostelů, které jsou dlouhou dobu opuštěné a na pokraji zájmu veřejnosti.

Akce se konala v kostele Zvěstování Panny Marie v Bílině-Újezdu, v Kostele sv. Kateřiny v Chouči a v Kostele sv. Havla v Hrobčicích. Uvedené sakrální památky jsou od roku 2017 v majetku spolku Omnium. Ten se jim snaží postupně navracet jejich původní podobu a současně vetknout znamení nedílného prvku společenského a kulturního života v dané lokalitě. Proto také festival dostal symbolický podtitul Nádech. Výdech.

Na Bílinale byli pozvaní umělci z Čech a Německa, kteří už mají s výstavami v sakrálních objektech své zkušenosti. Jak nám řekla jedna z kurátorek výstavy, Vendula Fremlová, intervence do podobných prostor není jednoduchá. „Umělci vstupují do místa, které je zatížené mnoha významy, symbolikou sakrálního prostoru, ikonografií a musejí citlivě zvažovat míru svého zásahu.“

1507bilinale2

Návštěvníci jmenovaných kostelů tak mohli od pátku 12. do neděle 14. července vidět při tvorbě jednotlivé umělce, případně se seznámit s jejich díly. Z českých účastníků například Martin Janíček vytvořil přímo na místě sochu, která byla současně i hudebním nástrojem. Její zapojení do akusticky kostela představil autor na páteční performanci. Lada Semenská prezentovala akustické objekty, zvony, v cyklu Kaligrafie zvuku. Kuličkami zavěšenými na provazech mohli návštěvníci rozeznít stěny zvonů a vznikalo úžasné propojení prostor kostela s jejich jemnými tóny. Markéta Váradiová instalovala v Chouči úchvatný zrcadlový objekt Singularita a cyklus obrazů Srdce hvězdy.

Z německých umělců zaujala Susan Donath, která se zaměřuje na sepulkrální (pohřební) kulturu. Na hřbitovech v Chouči a Hrobčicích oživila vsazenými zrcátky staré náhrobky, z nichž vypadly podobenky nebožtíků. Zrcátka tak odrážejí nejenom okolní prostor, ale i případné návštěvníky a vytváří zajímavé propojení odrazu pohybu s pasivní rolí náhrobku. Umělec, který si říká Ambech, vytvořil zajímavou pohyblivou a světelnou instalaci pro kostel na Újezdu. Karen Kling představila v Chouči soubor obrazů, opatřených na povrchu voskem, kterým vytvořila iluzi barevného filtru na portrétech a snímcích krajiny. Fotograf Sebastian Weise vystavil své snímky prolínání technických prvků v krajině a instalaci monumentálního kříže v hrobčickém kostele.

1507bilinale1

Projekt pořádal spolek Omnium společně s Heimatpflegerin der Sudetendeutschen, za finanční podpory Českoněmeckého fondu budoucnosti, organizace Haus des Deutschen Ostens, Obce Hrobčice a Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Byl prvním počinem tohoto druhu na Bílinsku a spolek Omnium v něm podle Barbory Větrovské chce pokračovat i v dalších letech. „Překvapil nás zájem ze strany veřejnosti i médií. Přijela sem například česká i německá televize, návštěvníci z Ústí, Prahy, ale i z Německa. Samozřejmě to nebyly davy, ale ani nešlo o zanedbatelný počet návštěvníků.“

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru