TIP NA VÝLET: Z Karlových Varů do Saska po horské železnici Krušnohorský semmering
Foto: ČD
Teplice

Ústecký/Karlovarský kraj - Cesta může být cíl. Semmering je první horská železnice světa. V 50. letech 19. století otevřela cestu z Vídně na jih rakouského mocnářství do Terstu. Železná dráha se line bočními údolími v mnoha obloucích po mostech a tunely po úbočích Alp. Jméno legendární dráhy se stalo symbolem pro atraktivní horské železnice v celém mocnářství. Jedna z nich začíná v Karlových Varech a překonává Krušné hory.

Pokud trávíte prázdniny na Karlovarsku, můžete se projet po Krušnohorském semmeringu, druhé nejvýše položené dráze v České republice. Vlaky na tuto trať vyjíždějí z Karlových Varů a do poslední české stanice Potůčky měří 46 kilometrů. Jen pár desítek metrů za stanicí se nachází česko-saská hranice a řada vlaků zajíždí až do sousedního Johanngeorgenstadtu.

Z Karlových Varů vlak zpočátku stoupá v údolí řeky Rolavy do Nejdku. Za ním začíná nejnáročnější a nejzajímavější úsek železnice – Krušnohorský semmering. Na 17 kilometrech mezi Nejdkem a Perninkem překoná vlak převýšení více než 350 metrů. V Nových Hamrech vlak udělá „čelem vzad“ a obloukem o poloměru pouhých 180 metrů se otočí do opačného směru a pokračuje po opačné straně údolí dál do hor. Údolí tam překoná po několika mostech, před kterými se nachází Novohamerský tunel s délkou 252 metrů. Na celé dráze se nacházejí dohromady tři tunely o celkové délce přes půl kilometru a množství propustků, mostů a viaduktů. Ten největší se šesti oblouky a výškou 20 metrů se nachází u Perninku.

Pernink je také nejvýše položenou stanicí na trati. Nachází se v nadmořské výšce 902 metrů, jen kousek od nejvyššího bodu železnice s výškou 915 metrů. Dnes je to také nejvýše položená stanice a železnice obsluhovaná spoji Českých drah. V poslední části tratě do Potůčků se pak nachází nejstrmější úsek se sklonem až 30 promile.

Krušnohorský semmering však není jediná zajímavá dráha na Karlovarsku. Na výlet vlakem se lze vydat i po lokálce do Merklína, odkud lze podniknout túru na 1 028 m n. m. vysokou horu Plešivec, nebo do Lokte s kouzelným historickým centrem a známým hradem.

Atraktivní je také cesta po hlavní železniční trati Karlovy Vary – Chomutov, především úsekem v romantickém údolí Ohře mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří. Železnici otevřela v roce 1873 soukromá společnost Buštěhradské dráhy, která se zaměřovala především na dopravu uhlí. Tato trať byla jednou z posledních u nás, kde se až do roku 2006 jezdilo vlevo, podobně jako ve Velké Británii nebo za časů první Československé republiky. Dnes zde jezdí jedny z nejmodernějších vlaků, jako jsou RegioSharky nebo InterJety. V létě může být cesta vlakem mezi Prahou a Karlovarskem v hlubokých kaňonech Vltavy, Labe a Ohře a pod kužely Českého středohoří příjemným zpestřením prázdninových cest.

Podrobné informace o spojích a odbavení lze vyhledat např. na internetu www.cd.cz nebo v aplikaci Můj vlak.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru