ČR - Jenom s řešením poruch včetně odstraňování následků kalamitních stavů souvisí ročně okolo 70 tis. výjezdů techniků sítí a tyto výjezdy tvoří 18% kapacity ze všech zajišťovaných činností.
Největší četnost výjezdů je spojena s výpadky na hladině nízkého napětí, kdy obvykle nedochází k poškození distribuční sítě. Naopak největší následky, ať už z hlediska počtu omezených odběrných míst, náročnosti oprav a financí, představují poruchy na hladině vysokého napětí (10, 22 a 35 kV) a velmi vysokého napětí (110 kV).
Současné koronavirové situaci se museli přizpůsobit i energetici pracující v terénu. „Jelikož jsme součástí kritické infrastruktury, museli jsme přijmout opatření k ochraně své i zákazníků. Vytvořili jsme fixní osádky, starty z domova a omezujeme shromažďování na zázemích, důsledně dodržujeme hygienické a bezpečnostní opatření. I přes všechna přijatá opatření jsou naše čety schopny okamžitě vyrazit do terénu k případným poruchám na vedení,“ říká Radim Černý, místopředseda představenstva ČEZ Distribuce.
Za dvanáct měsíců přes sedmdesát tisíc výjezdů
Do terénu jednotlivé poruchové čety ČEZ Distribuce vyjížděly za dvanáct měsíců roku 2020 v sedmdesáti tisících případech. V průběhu roku se energetici potýkali s následky několika kalamit způsobenými povětrnostními vlivy. Mezi nejhorší, co se týká počtu odběrných míst bez elektřiny i výše škody, patřily únorové SABINE a JULIE, v říjnu BRIGITTE a v prosinci prověřily připravenost poruchových čet na zimní období kalamity WENKE a HERMINE.
Denně více než 900 pracovníků v terénu, dalších 200 v pohotovosti
Údržbu, provoz a opravy vedení velmi vysokého, vysokého a nízkého napětí včetně distribučních stanic zajišťuje na území ČEZ Distribuce útvar Sítě z úseku Provoz. „Na to, aby naši zákazníci „svítili“ dohlíží v terénu na celém zásobovacím území ČEZ Distribuce každý den přes 900 pracovníků. V mimopracovní době je v pohotovosti připraveno na řešení poruchových událostí více než 200 pracovníků,“ vysvětluje manažer útvaru Sítě ČEZ Distribuce Petr Zachoval. Současně jsou pro řešení rozsáhlejších poruch zajištěny kapacity externích firem.
K poruchám na sněžnicích, skútru i čtyřkolkách
Nejen pro řešení poruchových událostí je k dispozici široký vozový park, který čítá více než 600 vozidel. Jedná se o běžná provozní vozidla (dodávky), terénní vozidla, montážní plošiny, ale i speciální vozidla jako jsou skútry a čtyřkolky. Právě letos došlo téměř ve všech lokalitách k obměně skútrů za čtyřkolky Polaris, které jsou v zimním období vybaveny sněžnými pásy. Ani s touto technikou však často nelze dojet až na místo. V nepřístupném terénu proto nezbývá nic jiného než „jít po svých“.
V zimním období usnadňuje a zrychluje práce v terénu i čtyřkolka Polaris. Foto: ČEZ
Na první pohled to může vypadat jako pěkná procházka, ale jelikož se jedná o neplánované události, tak si na „procházku“ zpravidla energetici vyjdou v nepříznivých podmínkách, mnohdy v nočních hodinách a často mají v cestě větve či dokonce celé popadané stromy. S sebou si ještě nesmí zapomenout přibalit materiál a nářadí na opravu. V zimních měsících si mnohdy pracovníci v terénu musí nasadit i sněžnice, aby se k porouchanému zařízení dostali.
Pravidelná údržba = prevence. Nedílnou součástí je kvalitní vybavení.
„K předcházení poruch je důležité zajistit údržbu zařízení distribuční soustavy. Údržba zabírá téměř 35% našich činností. Výstupem jsou pak jednotlivé závady, které jsou následně odstraňovány, čímž je zvyšována spolehlivost distribuční sítě, a tedy i předcházení vzniku poruch,“ vysvětluje Petr Zachoval.
Pro zajištění poruch, údržby a oprav disponují energetici širokým vybavením. Součástí je běžné nářadí, žebříky, motorové pily, ale i speciální nářadí pro práce pod napětím, speciální měřicí přístroje, trasovací soupravy nebo speciální tyče pro odstraňování námrazy a větví z vedení. V neposlední řadě jsou poruchové čety vybaveni komunikační technikou, jako jsou vysílačky, mobilní telefony a terminály pro předávání informací.
Mezi další činnosti útvaru Sítě patří například spolupráce na realizaci prací stavebního programu, realizace drobných oprav, oklešťování stromoví na hladině nízkého napětí, vytyčování zařízení distribuční soustavy, izolování vodičů a další související činnosti. "Stále ve větší míře používáme metodu práce pod napětím, jak na hladině nízkého napětí, tak i hladině vysokého napětí, čímž se snižují časy nutné pro odstávky zařízení a zvyšuje se komfort našich zákazníků,“ doplňuje Petr Zachoval.
Když padá strom do vedení
V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení ořezy stromoví v řádech 600 milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo.